Mercedes 600

Mercedes 600

Mercedes 600: Superskurkenes yndlingsbil

Med vinduer der kan flå en arm af.

Iraks Saddam Hussein har ejet en. Nordkoreas Kim Il-sung og Kim Jong-il ejede begge en. Cubas Fidel Castro ejede en. Filippinernes Ferdinand Marcos ejede efter sigende 10. Og tidligere BBC-diktator, Jeremy Clarkson, har ejet en. Listen over Mercedes 600-ejere er lige så lang som listen over historiens superskurke.

Gennem tiderne har flere forsøgt at besvare spørgsmålet om, hvorfor disse personer ikke har bare har delt begæret efter magt, men ligeledes kærligheden til den mere end seks meter lange og 2,6 ton tunge tysker. Det spørgsmål vil vi gerne komme med et kvalificeret bud på.

Bilen er lige så eksklusiv som manden, der designede den
Findes der bedre måder for den altbestemmende leder at demonstrere sin højt hævet position på end ved at køre i de mest eksklusive biler? Det mente mange af dem tilsyneladende ikke, for Mercedes 600 er i en klasse for sig.

Den er af mange fremhævet som den bedste Mercedes nogensinde produceret, og det siger ikke så lidt i en familie, der også tæller biler som 300 SL ‘Mågevinge’ fra 1954.

Den er designet af franske Paul Bracq, der forinden havde designet biler for Citroën og som senere i den første halvdel af de glade 70'ere skulle lede BMW’s designafdeling.

Paul Bracq var en respekteret mand, og det skulle hans Mercedes 600 også vise sig at blive. Startprisen på 20.000 dollar var nok til at afskrække samfundets lavere rækker, og så kunne den enkelte ejer ellers begynde at spendere yderligere på særlige foranstaltninger til lige præcis hans behov.

Var standardudgaven på fem meter for eksempel tilstrækkelig, eller var den seks meter lange Pullman-version mere passende til pengepungen?

41 af de i alt 2.677 ejere gennem tiden bestilte den i øvrigt i en skudsikker variant.



Når vi skriver, at bilen kunne laves efter hver ejers særlige behov, er det ikke en overdrivelse. Saddam Hussein bestilte for eksempel sin med kaleche, så taget kunne rulles af, når han skulle vinke til pladsens fremmødte tilhængere.

Netop køreture af denne slags gør nogle af Mercedes 600’s andre attributter interessante. Tag bare ruderne: Mercedes udviklede til bilen et hydraulisk system, der ikke bare gjorde op- og nedrulning af bilens vinduer lydløs - og dermed mere behagelig - men også ekstremt kraftfuld.

Trykkes der ned på kontrolknappen, kører vinduet ned i et behageligt, moderat tempo. Trykkes der blidt op, kører vinduet op i takt med fingerens trykkraft. Men tryk hårdt op, og det hydrauliske system, der drives af den 6,3 liter store motor, tvinger vinduet op med en sådan fart og kraft, at det bogstaveligt kan brække en nakke eller flå en arm af.

Ganske praktisk, hvis man som folkets mand ikke gider have folket for tæt på.

Den forstod, hvad ‘auf wiedersehen’ betyder
Det var ikke bare ruderne, der kunne forårsage store skader. Også trommehinden var i fare, hvis først chaufføren besluttede sig for at bruge hornet.

‘Der Grosser’ havde nemlig en knap, der tillod, at man ved at trykke til den ene side kunne sende et stille dyt. Trykkede man til den anden side derimod, så brød helvede løs med en lyd der af flere bedst beskrives som Titanic værdigt. Og her taler vi ikke om Celine Dions soundtrack.

Mercedes 600 kan altså både signalere, at man skal forbi og at man skal rigtig, rigtig meget forbi.

Er alt håb ude, kan du drage nytte af bilens motor. Mercedes 600 havde takket være sin 250 hestekræfter en topfart på lige over 200 kilometer i timen, og accelerationstiden fra 0 til 100 var klaret på 10-12 sekunder afhængig af, hvor stor man foretrak sin vogn.

Også i det mere vanskelige terræn, kunne den få dig i sikkerhed, hvis du på dagen havde besluttet dig for at erklære undtagelsestilstand. Man skulle måske ikke tro det, men Mercedes 600 havde et af de mest avancerede affjedringssystemer for sin tid.

Alle bilens fire hjul har uafhængig luftaffjedring, der overraskende nok for en bil på sin størrelse gør det muligt for den at begå sig i både ørkenbakker og mudderhuller.

Interesseret i at købe en? Produktionen sluttede i 1981, og startprisen på de 20.000 dollar kan du i dag godt gange med en håndfuld.

LÆS OGSÅ: Se Jesper Buchs auto-cv: ”Når man køber en Lamborghini, forpligter man sig til at være sød overfor drenge, der vil tage billeder af bilen eller sidde i den”Ny side

LÆS OGSÅ: Porsche Panamera genfødes smukkere end nogensinde

LÆS OGSÅ: De 7 bedste apps til bilejeren

Se, hvad vi ellers skriver om: Mercedes