Vil du eje Peter Sagans trøjer eller Bjarne Riis’ racercykler? Så skal du til at holde øje med ProOwnedCycling. De har gjort det til en realitet at eje proffernes aflagte udstyr, og de gør det til en pris, de fleste kan være med på.

Fra et lille kontor på Købmagergade sidder et par iværksættere, der har tandhjul og bib-shorts i blodet, og drømmer om, at deres forretning kan give professionelt cykeltøj et nyt liv hos en ny ejermand. Lokalerne er små og formår slet ikke at huse hverken ambitionerne eller væksten, der har sikret iværksætterne bag deres første løncheck i tre år.

Simon Pedersen (t.v.), Casper Hillstrøm (midten) og Oscar Bjørn-Rosager (t.h.) driver sammen virksomheden ProOwnedCycling.

ProOwnedCycling består af tre partnere. De hedder Oscar Bjørn-Rosager (21), Casper Hillstrøm (22) og Simon B. Pedersen (26), og deres forretningsmodel er ganske speciel. De sælger brugte cykler og brugt cykeltøj, som de køber fra professionelle cykelhold, som, af den ene eller anden årsag, ikke har brug for det længere. Når de modtager det, så vasker de tøjet, inden de sorterer det cykeltøj fra, der ikke lever op til deres krav for, hvad der må komme til salg på hjemmesiden.

”Meget af det cykeltøj vi køber ind, er jo næsten ikke blevet brugt, og så er det samtidig af en helt vildt høj kvalitet. Det synes vi ikke, skal gå til spilde,” uddyber Casper.

Det er professionelt cykeltøj, der har kørt Tour de France, Vuelta Espana, Verdensmesterskaber og historiske klassikere. Det er i en kvalitet, der overstiger det, du kan købe i butikkerne, da det som udgangspunkt kun er tilgængeligt for de professionelle ryttere. ProOwnedCycling giver nu cykelryttere på alle niveauer muligheden for at køre i det professionelle udstyr, og eftersom det er brugt, så er det billigt.

Du skal dog acceptere, at det ikke altid er lige til at gennemskue, hvad det er, du har købt, for mange af de produkter, som ProOwnedCycling udbyder, er prototyper, som de forskellige brands ikke vil dele for mange detaljer om.

”Vi får tit tøj og udstyr ind ad døren, som vi ikke aner, hvad vi skal kalde, og vi ved ikke engang, hvornår det egentlig kommer på markedet. Det er en udfordring, for kvaliteten er vanvittigt høj, men det er virkelig vanskeligt at kommunikere til kunden, for de har, lige som os, ikke noget at sammenligne det med,” uddyber Oscar.

Til hverdag er stifteren, Oscar, ansvarlig for alt tøjet, Simon står for indkøb af cykler og udstyr, mens Casper er direktør. Et par ansatte holder lageret ajour, sørger for det grafiske arbejde, og sikrer, at der kommer produkter op på deres webshop, men hvem der laver hvad, det er ikke altid til at holde styr på.

”Vi kan ikke altid splitte op, hvad folk laver. Én af de ansatte, Morten, er egentlig ansat til at lave markedsføring, men han står lige så ofte, og hjælper til på lageret, eller lægger produkter op på hjemmesiden,” fortæller Casper.

Og hvad med telefonerne, hvem passer jeres kundeservice?

”Det gør vi selv, altså Casper og jeg. Vi har jo også en tredje partner, der hedder Simon, men han er her ikke i dag. Han er ikke så meget på kontoret som os, da han bruger meget tid ude på lageret, hvor han samler cykler, og sørger for, at logistikken spiller,” fortsætter Oscar, inden Casper byder ind.

”Ja, altså, vi har jo vækstet helt vildt det seneste halve år, og vi håber da på, at vi snart kan tilknytte nogen til at styre vores kundeservice, men vi tager kun folk ind, der er virkelig passionerede omkring cykling. To af de gutter vi har ansat, Morten og Christian, de ankom til jobsamtalen på racercykler og var klædt i cykeltøj fra top til tå. Så var vi allerede solgte, og vi nåede slet ikke at snakke med dem.”

Og jeres kundeservice har åbent til kl. 22 alle dage?

”Haha, ja, det har den jo nok. Så kan man jo hurtigt regne ud, hvor lange vores arbejdsdage er.” griner Casper, som om han ikke havde skænket de mange timer en tanke før nu.

Siden 2015 har ProOwnedCycling eksisteret som en virksomhed, men det lå ikke ligefrem i kortene, at det skulle nå så langt, som det er tilfældet i år 2018. Idéen var der, men det startede mest af alt som en tjeneste for en god kammerat, fortæller Oscar:

”Det startede virkelig basic. Én af mine kammerater, Casper Pedersen, er professionel rytter, og jeg spurgte ham egentlig bare, hvad der skulle ske med alt hans gamle tøj. Det var da fuldstændig latterligt, at det bare skulle ligge der og samle støv. Så jeg fik lov at sælge det for ham, og der gik kun to dage, før det hele var væk. Så snakkede vi lidt om det, og blev enige om, at der godt kunne være lidt penge i den forretningsmodel.”

Professionelle cykelhold skifter ofte sponsorer fra sæson til sæson, og det betyder, at deres gamle cykeltøj bliver overflødigt, selvom det kun er brugt en gang eller to. Det mente Oscar ikke kunne være rigtigt, og han øjnede en alternativ vej ind på markedet, selvom der skulle lidt ekstra overbevisning til, før han tog springet.

”Egentlig så troede jeg ikke rigtig på det. Eller det er faktisk løgn. Jeg troede på det, men jeg havde brug for, at der kom en og gav mig et ordentligt los i røven. Der kommer Casper Hillstrøm så ind i billedet, og han gav mig troen på, at det virkelig kunne blive til noget.”

Efter det los i røven blev Casper Pedersen købt ud af ProOwnedCycling, da iværksætteri og en professionel cykelkarriere ikke passede sammen. I stedet blev der plads til navnebroren, Casper Hillstrøm og den føromtalte Simon Pedersen. Efter to år med lange arbejdsdage og sparsomme resultater, beslutter de tre iværksættere, at der skal ske noget – så må det briste eller bære.

”Fra 2017 skulle vi virkelig tage det alvorligt. Vi lagde arbejdsskemaer, fik styr på logistikken, og blev enige om, at nu skulle det altså køres som en fuldstændig professionel virksomhed. Så kunne det være lige meget, om vi havde én ordre hver tredje dag eller hver tredje uge. Nu skal ProOwnedCycling om ikke andet ligne en professionel virksomhed,” siger Oscar.

I starten holdt forudsigelsen stik. Der kunne sagtens gå dage mellem kundernes ordrer, men det ændrede sig, da ProOwnedCycling lavede en aftale med det professionelle cykelhold Bora Hansgrohe, som er det hold, Peter Sagan kører for. Selvom man ikke er cykelfan, har man nok hørt om navnet på den karismatiske rytter, der vandt VM i Landevejscykling tre år i træk fra 2015-17.

”Der kan man godt sige, vi får hul igennem. I november 2017 havde vi solgt i ét land ud over Danmark, og nu har vi solgt i 44 lande. Så på den måde er det virkelig løbet stærkt for os i det sidste halve år,” siger Casper, inden Oscar fortsætter:

”Nu har vi jo været iværksættere i tre år, og vi skrev vores første lønchecks til os selv ud i slutningen af juli. Forstå mig ret, vi kunne sagtens tage ’en stor, fed løn’, men så ville der ikke være så mange penge til at købe varer. Så kan det være, at der om fem-ti år er plads til at udbetale lidt mere, og så kan kunne det jo ske, vi holder lidt ferie…”

”Forhåbentlig før,” indskyder Casper med et grin.

Det er dog ikke feriedrømme, der holder drengene motiverede, men det er til gengæld ambitionen om at skalere ProOwnedCycling til at blive endnu større. Forståelsen for udbud og efterspørgsel er grundstenen for succes på ethvert marked, og det kan drengene godt mærke.

”Vi drømmer jo om at skalere, og jeg mener selv, at vi er godt på vej. Vi har lavet markedsføring i tre lande (Danmark, Tyskland og Italien, red.), men vi har solgt i 44. Det er organisk vækst, der vil noget, og det er bare for at sige, at lige nu er det ikke efterspørgslen, vi er nervøse for, det er til gengæld udbuddet,” siger Casper Hillstrøm.

Drengene afhænger af, at cykelholdene vil sælge dem deres tøj, når de ikke har brug for det længere, for det er netop det, der giver dem fordelen over de klassiske cykelhandlere. Markedet for cykler og cykeltøj er i forvejen barskt og præget af hård konkurrence, hvor især cyklerne taber enormt meget værdi, så snart de har kørt det første meter på landevejen, og det gør ikke noget godt for avancen.

”Altså, cykelmarkedet er virkelig presset. Der er en del cykelbutikker, der nærmest ikke tjener penge på at sælge dem. Du kan købe en ny cykel for 100.000 kroner, og et år senere kan du sælge den igen for 50.000 kroner…”

”Ja, der kan man så sige, at vi er med til at presse markedet endnu mere, fordi vi sælger dem så billigt. Hvor andre sælger en cykel til 50.000 kroner, så sælger vi den til 20-30.000 kroner – og så har den også kørt Tour de France. Det er jo ikke alle, der vil have professionelt cykeltøj, men de vil alle sammen have professionelle cykler, så det kommer vi også til at lægge mere fokus på i fremtiden,” fortsætter Casper.

Når ProOwnedCycling sælger en cykel til en kunde, kan den nemt koste 30.000 kroner, men avancen går hurtigt tabt, når man medregner forsikring og forsendelse af den store pakke. Den positive avance skal til gengæld findes i det professionelle cykeltøj, men det er ikke altid, de er lige heldige med forsendelserne. Det ultratynde materiale holder ikke til mange styrt, før der går hul på det, og selvom det stadig har en værdi for samlere og entusiaster, så kommer det altså ikke til salg på hjemmesiden.

”Det er ikke noget, vi gør os i at sælge videre. Det er egentlig ligegyldigt, hvor småt hullet eller skaden er, det kommer bare ikke på vores hjemmeside. Kvaliteten skal være i orden,” konkluderer Casper.

Er det fordi, der ikke er penge i det ’ødelagte’ cykeltøj?

”Nej, for det er der, men det er ikke det, vi har for fokus på hos ProOwnedCycling. Cykeltøj er generelt hamrende dyrt, og så længe det bare er i nærheden af brugbart, så skal det bruges. Det er også derfor, vi samler alle de produkter, der har en eller anden form for kosmetisk skade, og så donerer vi det til afrikanske cykelhold,” fortæller Oscar, og fortsætter:

”Jeg har prøvet at regne på det – altså, i meget runde tal – og lige nu har vi nok cykeltøj liggende for 3-400.000 kroner, hvis vi regner i butikspriser, og det sender vi ned til et hold i Gambia nu her. Så håber vi, at de kan få glæde af det, og vil sende os nogle billeder og lidt feedback retur.”

”Der er også tøj, som slet ikke kan bruges, men det er ikke sådan, vi bare smider det ud. Man laver jo også vintertøj til cykling, og det har de nok ikke brug for nede i Gambia, så den slags tøj er vi ved at finde ud af, hvor vi så kan donere hen.”

Det taber I vel i virkeligheden penge på?

”Ja, i princippet gør vi, for vi bruger jo tid og penge på at sende det, men sådan ser vi ikke på det. Hele visionen med ProOwnedCycling er lige så vel, at vi gerne vil gøre noget ved det enorme tøjspild, der raser rundt omkring i verdenen,” siger Casper.

”Og vi har jo gjort noget ved det allerede. Vi har fået regnet ud, at vi har sparet kloden for 6,2 millioner liter vand ved at sende alt det her tøj i omløb igen, og den udregning er fra maj 2018, så tallet er i virkeligheden højere nu her. Det er egentlig bare for at sige til nye iværksættere, at du ikke behøver have fokus på at få en miljøvenlig idé, for det kan alle idéer være. Du skal bare tænke over, hvordan du griber den an,” konkluderer Oscar.

Der er altså blevet plads til lidt af hvert på det lille kontor i Købmagergade. Store udregninger og store ambitioner, men vigtigst af alt er der blevet plads til en stor fladskærm. Drengene skal kunne se cykelløb, og det er lige dele interesse for sporten og virksomhedens udvikling, der har retfærdiggjort pladsen på de sparsomme kvadratmeter.

”I sidste ende er vi jo bare cykelnørder, og det er jobbet her med til at minde os om. Når vi skriver mails, tænker vi måske ikke så meget over, at vi er ved at købe Peter Sagans tøj, men når det lander på lageret, står vi der som små drenge på juleaften. Det er der sgu ikke meget, der kan slå,” slutter Oscar af.

Du kan besøge ProOwnedCycling på deres hjemmeside lige her.

LÆS OGSÅ: Nikolaj Lie Kaas: ”Jeg var en lillefinger fra at tage billetten”

LÆS OGSÅ: Danske iværksættere vil forny tyggegummiet: ”Der er et alternativ til at gå og tygge på plastik”

LÆS OGSÅ: Mig og mine tatoveringer – med Christian Fuhlendorff: ”Tidligere gik jeg ikke specielt op i tatoveringer, hvilket nok er godt, for så havde jeg sikkert fået en tribal eller en stregkode i nakken”