At vi er trådt inden for på et ejendomsmæglerkontor er ikke til at se. Her er ingen salgsopstillinger med flosker om gennemførte boliger i unikke omgivelser. End ikke et 'til salg' skilt.

Til gengæld har lejligheden høje lillamalede paneler, John Kørner-maleri på væggen, sildeparket på gulvet og Marmorkirken som nabo.

39-årige Adam Schnack har altid interesseret sig for det luksuriøse. Ikke mindst for at sælge varer, der henvender sig til et købestærkt publikum med hang til den gode, dyre smag.

Kvalitet i topklasse gennemsyrer hans karriere. Som det gjorde det, da han stod i spidsen for cateringvirksomheden Il Buon Gusto og nu, hvor han er gået selvstændig som ejendomsmægler, hvor han udelukkende sælger liebhaverboliger.

”Jeg vil reformere måden at sælge liebhaverboliger på og tage et opgør med branchen. Eksklusiv ejendomshandel er præget af hurtige aftaler og frem for personligt salg. Det gør jeg op med,” siger Adam Schnack. 

Det er 10 dage siden, at Adam Schnack flyttede ind i lokalerne på Frederiksgade 9 i indre København. Fra mødelokalet i stueplan forpurrer Metrobyggeriet den direkte udsigt til Marmorkirken, men man fornemmer områdets storhed og historie.

Det er fra rummet her og det runde Poul Kjærholm granitbord i midten, at Adam Schnack vil sætte sig på markedet for liebhaverboliger i Københavnsområdet.

Adam Schnack kalder selv sit nye firma af samme navn for et nyt og innovativt ejendomsmæglerkoncept. Der skal ikke bruges store penge på boligannoncer i printmedierne, reklamer på busserne og i gadebilledet. I stedet skal der satses på udelukkende digitalt annoncering og netværksbaserede køb og salg blandt en købestærk målgruppe, der er voksende.

Kontoret i Frederiksgade er en klassisk palælejlighed på godt 200 m2 som er gennemgribende istandsat af indretningskonsulent Nadia Olive Schnack. Målsætningen har været at flytte perspektivet fra den traditionelle ejendomsmæglervirksomhed til et i Danmark tidligere uset internationalt niveau. Foto: Tine Sletting

Blandt andet derfor er forretningskonceptet udviklet i tæt samarbejde med Morten Strunge og Johan Bülow, der også er del af ejerkredsen. De to iværksættere har postet et ikke offentligt kendt millionbeløb ind i virksomheden og ejer dermed tilsammen 30 procent af aktierne i Adam Schnack A/S.

Johan Bülow har forstand på at drive virksomhed fra bunden, som han beviste, da han for nyligt solgte majoriteten af sit lakridsselskab til den svenske kapitalfond Valedo Partners, der også ejer Joe & Juice.

Morten Struge kommer ind i virksomheden med digital erfaring fra blandt andet e-bogsfirmaet Mofibo, som han for nyligt solgte til svenske Storytel for i omegnen af 100 millioner kroner, og fra mobilselskabet Onfone, som han stiftede og sidenhen solgte til TDC i 2011.

"Vi opruster på den digitale front i forhold annoncering. Ved at blive mere digitale i vores tilgang kan vi næsten få fat i folk, før de selv ved, at de skal sælge. Vi arbejder med et meget smalt segment, dvs. boliger i plus 10 million kroner klassen, eller boliger der kan noget helt ekstraordinært," forklarer Adam Schnack og supplerer:

"Vores målsætning er at erobre markedet i København, Frederiksberg og byerne nord for København. Til det har vi bygget en række digitale værktøjer, der skal hjælpe os med at ramme kunderne i segmentet på nye måder,” siger Adam Schnack uden at gå nærmere konkret ind i detaljerne om den digitale strategi.

Han er langt fra gået den slagne vej til ejendomsmæglerbranchen. Faktisk er han gået en temmelig stor omvej, der har ledt ham gennem kokkebranchen, før han havnede på sin rette hylde, som han selv kalder det. 

Da Adam Schnack i 1996 startede på Copenhagen Business School med erhvervsøkonomi og filosofi som hovedfag, supplerede han sammen med to kammerater SU'en ved at tilbyde catering til private selskaber leveret direkte fra det interimistiske køkken i sin etværelseslejlighed på Østerbro.

Som en anden Claus Meyer cyklede han byen rundt med mad til venner og familie, der var blandt de første kunder. Men rygterne om kammeraternes gesjæft spredte sig, og efterspørgslen steg. Derfor rykkede trekløveren til lejede køkkenlokaler under navnet Il Buen Gusto, 'den gode smag' på italiensk, før de i 2002 satsede stort og købe et nedlagt køkken i Hellerup på 300 kvadratmeter.

"Vores forretning havde gennem studieårene udviklet sig i positiv retning, hvilket fik os til at satse. Vi havde praktisk talt ingen penge at gøre med, men vi rejste samlet 15.000 kroner som startkapital. Bankerne dengang var langt mere risikovillige, og derfor kunne vi let låne os frem til de 350.000 køkkenet kostede," siger Adam Schnack.

Forretningsplanen var ganske simpel: Il Buen Gusto skulle levere kvalitet i absolut topklasse til virksomheder og større selskaber, hvor der ikke var plads til at gå på kompromis. Det betød også, at prisen var dyrere end konkurrenternes, men markedet på daværende tidspunkt var gearet til det. Derfor åbnede virksomheden også flere delikatessebutikker på eksklusive adresser i København.

Adam Schnack lagde alt sin tid i projektet. 15 timer i døgnet stod den på catering, og sommetider blev det til overnatninger i køkkenet, når der var allermest travlt. Da virksomheden var størst, leverede den catering til virksomheder og selskaber, havde fire butikker med salg af luksusvarer til den kræsne madforbruger og 30 ansatte. SU-projektet var blevet til en rentabel forretning. Lige indtil finanskrisen ramte.

"Det er marginalerne, der afgør, om man tjener penge i den industri. Det er så lille et overskud, du arbejder med på hver enkelt enhed, at der ikke skal meget til, før det går fra rigtig godt til rigtig skidt, som det gjorde for os," forklarer Adam Schnack.

"Midt i dette kaos døde min bror, der var den ene af partnerne i firmaet. I forvejen var der også uro på de indre linjer og tilsammen gjorde det, at virksomheden var nødt til at sælge ud, mens vi lukkede andre dele. Jeg må bare erkende, at vi i vores ungdomsnaivitet ikke var omstillingspartarte nok, da nedturen kom efter otte år i medvind."

Foto: Tine Sletting

Krisen tvang Adam Schnack til at genoverveje sit liv og sin karriere. Oveni tabet af sin bror blev hans mor alvorligt syg, fortæller han, mens han stryger fingrene tilbage gennem det lange, krøllede hår. 

"Det var en sindssyg svær tid for mig, der virkelig satte mit liv i relief. Fra at have haft en driftig cateringforretning, der var i vækst, som ansatte nye medarbejdere, stod jeg nu tilbage i en fiskebutik, hvor jeg hver dag skar laks og ekspederede kunder, der skulle have to fiskefrikadeller med remulade. Det kvalte mig. Det var slet ikke det, jeg ville med mit liv," fortæller Adam Schnack. 

Så hvad gør man, når man er i starten af 30’erne og ikke trives i de omgivelser, man til dels selv har skabt? For Adam Schnack var der kun én ting at gøre:

"Jeg satte mig ned med en gammel bekendt og gik slavisk til værks. Helt lavpraktisk lavede jeg en planche, hvor jeg opsummerede, hvad det var, jeg var god til, og hvad jeg var ikke var god til. Jeg er god til salg, til forhandling og formidling, og jeg er dårlig til administration. Kort sagt," siger Adam Schnack og fortsætter.

"Vi kom frem til, at jeg hvert fald ikke skulle være ejendomsmægler. Mine fordomme var, at det er ikke andet end administration og sagsbehandling. Så det var udelukket. Med mindre jeg kunne få en stilling, hvor jeg udelukkende skulle sælge og udnytte min kæmpe passion for arkitektur og design."

Han blev hooked på ideen om at sælge boliger i den absolutte højeste ende at prisklassen, så han udvalgte sig tre liebhavermæglere, han ville kontakte for at aflevere en uopfordret ansøgning om at blive elev. Han krævede ikke mere end en halv elevløn for arbejdet. Det vigtigste var at komme indenfor.

Den tidligere enmandshær, liebhavermægler-mogulen Jan Fog, takkede høfligt nej tak til mødet, mens en anden mægler alligevel ikke matchede det, Adam Schnack søgte.

Tilbage stod ejendomsmægler Ivan Eltoft Nielsen, en af landets mest etablerede mæglere med speciale i salg af eksklusive ejendomme. Adam Schnack ringede direkte til chefen, Ivan Eltoft Nielsen, for at sætte et møde op.

"Ivan bad mig om at sende ansøgningen på en mail. Men jeg insisterede på at mødes med ham. Jeg vidste, at det var min eneste chance som ufaglært for at gøre et indtryk på ham. Tre måneder senere var jeg blevet lovet fem minutter med Ivan. Halvanden time efter forlod jeg kontoret," griner Adam Schnack.

Dagen efter ringede Adam Schnacks telefon. Det var Ivan, kunne han se. Frit fra hukommelsen husker han et udpluk fra telefonsamtalen således:

"Jeg har virkelig ikke plads til dig nu og her, Adam, men jeg har fået at vide ud i byen, at hvis jeg ikke ansætter dig nu, så bliver du min konkurrent i stedet."

Foto: Tine Sletting

Godt fem år er gået siden den telefonsamtale, og mange af Københavns dyreste ejendomme er siden blev solgt af Adam Schnack, der efter to år hos Ivan Eltoft Nielsen blev filialchef for butikkerne i City og senere på Frederiksberg og siden udnævnt som partner i virksomheden.  

Nu står han klar som selvstændig ejendomsmægler til at tage sin andel af markedet, der ifølge Adam Schnack er større, end de fleste tror. Efterspørgslen på liebhaverejendomme i København er stor. Også større end udbuddet forklarer han.

"Liebhaveri handler ikke om, hvad det koster. Det er fuldstændig ligegyldigt. Liebhaveri handler om, hvad boligen kan. At det ikke bare er som alt det andet. Du kan have en stor villa til 40 millioner som bestemt intet har med liebhaveri at gøre i min optik. Jeg er ikke interesseret i lejligheder i uæstetiske etagebyggerier eller dyre mursten uden charme. Jeg er interesseret i ejendomme, der giver mening."

Hvornår giver en ejendom mening?

"Det gør den, hvis den har en værdi udover det at være et bosted. Det er fortællingen, æstetikken, arkitekturen, beliggenheden, der gør en bolig til liebhaveri. Denne type bolig er der færre af, end folk efterspørger."

Ifølge Adam Schnack findes der overordnet to grupper af segmenter, virksomheden henvender sig til.

Det ene er det unge købersegment, som kan være både singler, par og unge børnefamilier, i alderen 30 til 40 år, der er pengestærke, nysgerrige livsnydere med gode job. Langt overvejende er det entreprenører, der er involveret i virksomheder, der giver dem afkast som indtjening frem for timeløn. Dem møder ham langt flere af i dag, end han gjorde tidligere, hvor eksempelvis tech-branchen har gjort det muligt for unge iværksættere at tjene store penge på gode ideer.

Det andet er segment er typisk sælgersegmentet, der aldersmæssigt er købernes forældre, der ejer store, smukke ejendomme, som de er "vokset" ud af, fordi børnene er flyttet hjemmefra. Typisk vil de gerne i mindre ejendomme med attraktive beliggenheder, eller også søger de mod byen efter år nord for København.

"Groft sat op er det de to segmenter, jeg opererer med. De to segmenter udgør tilsammen en temmelig stor sum, og formentlig større end folk umiddelbart tror, uden at jeg kan give det præcise tal. 2/3 af mine kunder er det unge segment, og der er forbløffende mange unge, der har råd til at købe boliger til plus 10 millioner kroner," siger Adam Schnack.

Det er de samme kunder, som de få andre deciderede liebhavermæglere i landet, forsøger at få fat i. Samt den store følgerskare af trofaste liebhaverkunder, som Jan Fog har efterladt sig efter sin død.

"Jeg kendte ikke Jan Fog personligt, men der er ingen, der kan erstatte ham. Jan var en karakter i sig selv med sin røde Ferrari, og han er den eneste, der kunne bære at troppe op i sådan en bil til en fremvisning. Vi andre ville falde helt igennem. Hans netværk var enormt, og det er klart, at han har efterladt sig et hul, som mange i øjeblikket forsøger at sætte sig på," siger Adam Schnack. 

Foto: Tine Sletting

Selvom Adam Schnack over årene selv har opbygget stærkt og solidt netværk, der tilmed også har ressourcerne til at købe de boliger, han udbyder, er det ikke nok udelukkende at satse på netværksbaserede salg. Derfor vil han sammen med Johan Bülow og Morten Struge tage et opgør med branchen og redefinere markedet for liebhaveri i og omkring København. Det skal ske med en digital og nøje målrettet tilgang til kunderne.

"For mig at se, er ejendomsmæglerbranchen flere år bagud, når det kommer til digital udvikling. Man har virkelig forpasset en unik mulighed for at ruste sig digitalt, og det udnytter vi. Jeg vil gerne løfte branchen til et nyt niveau," siger Adam Schnack og fortsætter:

"Vi vil hente kunder på de platforme, de er på. Vores markedsføring bliver altovervejende digital, ligesom vi vil præsentere boliger på en helt ny måde. Vi skal væk fra drift og hurtige aftaler og i stedet lægge vægt på den personlige oplevelse og præsentation af boligerne. Derfor kommer vi heller ikke til at skrive traditionelle salgsopstillinger, men skriver i stedet rendyrkede artikler om boligen og dens historie, der er troværdig og ikke fuld af løgn, som vi ofte ser i salgsopslag."

Hvad er ambitionen for jeres forretning?

"Det er at cementere os på markedet, som sund forretning, der kan drive et overskud allerede fra 2017. At købe eller sælge sin bolig er en af livets største beslutninger, og det kræver grundig og seriøs vejledning. Vi skal gøre oplevelsen engagerende og indlevende. Det er her, vi kan slå konkurrenterne," siger Adam Schnack og læner sig tilbage i sin Arne Jacobsen 7'er stol.

Foto: Tine Sletting

BLÅ BOG ADAM SCHNACK:

Født 18. november 1976 i Hellerup. Uddannet Cand.merc.(phil.) og ejendomsmægler
Privat er han gift med indretningskonsulent Nadia Olive Schnack, og sammen har de børnene David på syv år og Maggie på fem år. Familien bor på Frederiksberg i en herskabslejlighed. Udover jobbet som ejendomsmægler har Adam Schnack også skrevet flere publikationer, ligesom han har optrådt i TV 2-programmet »Blændende boliger«

LÆS OGSÅ: Michaels liv skulle have været med i De Unge Mødre: Nu satser han på et stort iværksætter-eventyr

LÆS OGSÅ: ”Som 32-årig havde jeg tjent nok til at kunne leve af renterne. Men penge motiverer mig ikke”

LÆS OGSÅ: Phillip sagde op hos McKinsey og tjente uventede millioner