Adidas, FIFA og Stormzy: Danijel Drux kan charmere sig ind alle steder, men det kommer med en pris scroll-down

Adidas, FIFA og Stormzy: Danijel Drux kan charmere sig ind alle steder, men det kommer med en pris

Han har lavet interviews med nogle af de største rappere i verden, og så har han Stormzys telefonnummer i sine kontakter på sin telefon. Jagten på succes gav ham både stress og angst, men det har ikke afholdt Danijel Drux fra at lave kulturelle hits som det prisvindende fodboldprogram ’Sat Af’ og den populære podcast ’Rejsen’. Marcus Højgaard har mødt kulturentreprenøren, der er hyldet og respekteret i hiphopmiljøet, men som hr. og fru Danmark ikke kan placere.

Af Marcus Højgaard
Foto: Valdemar Ren
Kultur Euroman

Jeg har aftalt at mødes med Danijel Deletic, der oftest bare bliver kaldt Danijel Drux, på parkeringspladsen i Kødbyen klokken 14.30. ’Solen skinner, ingen stress,’ skriver Danijel Drux til mig, da han undskyldende forklarer, at han ikke når vores oprindelige mødetidspunkt.

Guderne skal vide, at jeg har kæmpet for at få sat en aftale i stand med Danijel Drux. Det har krævet utallige sms-korrespondancer og telefonopkald at få ham overtalt til at mødes med mig.

I de 30 minutter, hvor han lader mig vente på pladsen, begynder jeg så småt at overbevise mig selv om, at han nok ikke kommer som aftalt.

Kort tid efter bliver mine bange anelser gjort til skamme, og en sortfarvet Cupra kommer til syne, mens høje toner af ’Mano’ med Icekiid spreder sig til resten af Kødbyen fra bilanlægget. Inde bag forruden sidder Danijel Drux.

Han springer ud af bilen og hilser pænt, da han får øje på mig. Han er iklædt en blå hættetrøje med et logo fra PlayStation, der er et af de brands, han arbejder sammen med for tiden. Som undskyldning for at han kommer for sent, har han en gave med til mig. I hånden har han en trøje, han selv har været med til at designe for det populære PlayStation-spil ’FIFA 22’. På ryggen står der nummer 22, og ovenover står der ’Drux’ med hvide bogstaver.

Hvis ikke du er inkarneret hiphop-fan, velbevandret på de sociale medier eller under 35 år, er det ikke sikkert, at du ved, hvem Danijel Drux er. Han kalder sig selv for kulturentreprenør, og det er nok af mangel på bedre ord, for rent arbejdsmæssigt har Danijel Drux været vidt omkring.

Vi, der er født i slut 90’erne, stødte første gang på ham gennem onlinemagasinet og YouTube-kanalen ’Droz Daily Steezin’ også kaldet DDS i daglig tale. DDS rummede alt fra interview med hiphop-poeten Kendrick Lamar og nu afdøde Mac Miller til guides og anbefalinger til den nyeste hiphop og streetwear. Siden da er hans CV blevet udvidet med projekter som det atypiske fodboldprogram ’Sat Af’, og senest har han været vært på podcasten ’Rejsen’, der har indtaget de fleste streamingtjenesters hitlister, men som han netop har afsluttet. Podcastens afslutning har han stadig til gode at offentliggøre.

Han kan altså lidt af hvert, Danjiel Drux, og med til at hjælpe ham på vej mod nogle af hans drømme er et af Københavns mest celebre netværk, der tæller musikere, skuespillere, erhvervsfolk og alt derimellem. Han kan namedroppe dem i flæng, og det gælder også vice versa, bedst eksemplificeret til den engelske stjernerapper Daves koncert i Forum, hvor Drux’ navn gentagne gange røg ud af munden på den Streathamopvoksede verdensstjerne.

Men det er ikke kun undergrundsrappere, han formår at se øje til øje med. Også erhvervslivet lader sig charmere og overbevise af Drux, og i bilen på vej rundt i København når han da også at tale forretninger over telefonen med et par respekterede erhvervsskikkelser, mens han også for nylig er blevet ambassadør for Adidas Padel, hvilket forklarer det noget aparte bilvalg – Cupra er hovedsponsor for World Padel Tour.

Danijel Drux er opvokset i et socialt boligbyggeri i Bagsværd med sin mor og sine to yngre søskende. Området bliver i medierne sjældent omtalt med særligt mange positive superlativer og er blandt andet omdrejningspunkt for den populære Ekstra Bladet-podcast ’Bandeland’, der afdækker, hvordan forskellige bander og rockergrupperinger de senere år har påvirket stedet.

Danijel Drux elskede at bo her. Alle hans venner boede enten i samme opgang eller opgangen lige ved siden af. For børnene i betonen var nuet i højsædet, og hvilke pligter og eventuelle gøremål man måtte have for dagen efter, var underordnet. Den sidste fodboldkamp i gården var vigtigere end dansklektierne.

Danijel Drux’ forældre kom til Danmark fra Montenegro som gæstearbejdere, deraf efternavnet Deletic. De er som sol og måne, og de har været skilt så længe, Danjiel Drux kan huske. For faren er stolthed, ære og traditioner noget, der vægter højt. Man skal passe sine pligter og overholde sine aftaler. Hans mor er omvendt fyldt med kærlighed og glæde, og hun har altid set lyset i sine børn. I hendes hjem har det altid været tilladt at drømme stort, og de store armbevægelser har Danijel Drux taget med sig ind i sit voksenliv.

Klokken er 15.30, og den sorte Cupra sniger sig igennem betonblokkene. Danijel Drux snakker som et vandfald, og imens snakken går, opdager han pludselig, at de har opstillet en ladestation tæt på hans barndomshjem. Han peger på stationen og udbryder halvgrinende: ”Der er sgu da ikke nogen, der kører elbil her - de vil langt hellere høre motoren!”

Den menneskelige tornado suser videre, og Gud og hver mand får en knuckle, highfive og hilsen med på vejen.

Selvom hans netværk både er bredere og stærkere end de flestes, bryder Danijel Drux sig ikke om at malke på det, og derfor har han opstillet en selvopfunden regel for ikke at komme til at udnytte menneskerne omkring ham.

”Jeg ser det som ’Hvem vil være millionær?’, hvilket vil sige, at man har tre livliner med alle i ens netværk. Du kan bruge dem tre gange til et eller andet, der behager dig, men der en grænse,” siger han.

”Jeg har lige været i Barcelona for at se fodbold, hvor jeg fik VIP-billetter af Martin Braithwaite til en kamp dernede. Det vil sige, at jeg har brugt én livslinje hos Martin, og den får jeg ikke igen.”

For Danijel Drux kan betydningen af at have det rigtige netværk ikke underkendes. Det giver mulighed for, at de arbejdsopgaver, han tager på sig, kan løftes til et andet niveau, men at kunne skabe et godt netværk er en kunst i sig selv:

”Du skal gøre dig fortjent til et godt netværk, det kommer ikke af sig selv. Det er fysisk umuligt at få et stærkt og brugbart netværk på seks måneder, og selv hvis du tog til alle de rigtige koncerter, tog i byen de smarte steder og gjorde alt for at tale med de rigtige, så er det fysisk umuligt, fordi det tager tid. Netværk er en af de få ting, du ikke kan købe dig til eller lære på CBS, og det er faktisk derfor, at det er så enormt vigtigt at have folk i din organisation, der kan skabe det.”

Danijel Drux har for nyligt fået sit stjerne- og månetegn gennemgået af en astrolog, der havde til opgave at finde ud af, hvem den bramfrie kulturentreprenør i virkeligheden er inderst inde. Astrologen mente at vide, at Danijel Drux var som skabt til at tale med mange forskellige mennesker, hvilket må siges at være ret præcist.

Den naturlige evne til at tale med andre mennesker og specielt rappere har gjort, at han har skabt sig selv gode venskaber, der har medført særlige oplevelser. I 2016 var han i London for at høre sine venner, den britiske duo Krept & Konan spille en koncert i O2 Arena. Da koncerten var færdig, gav den britiske rapper Stormzy, der også var til koncerten, Danijel Drux en oplevelse, han sent vil glemme.

Stormzy tog Danijel med backstage, hvor blandt andre den millionstreamende nigerianske rapper Burna Boy og hans kæreste Stefflon Don, der også er rapper, var til stede. For Danijel Drux var oplevelsen surrealistisk. Her stod han omgivet af stjerner i London, og efter at have blogget om hiphop i en årrække, var oplevelsen med til at cementere, hvor langt han var kommet.

Da Danijel Drux havde færdiggjort 10. klasse i Høje Gladsaxe, valgte han at starte på Kokkeskolen, men efter endt grundløb, gik det op for ham, at det ikke var i et køkken, han skulle bruge resten af sit liv. Efterfølgende blev han nødt til at få lidt SU på kontoen, som han selv formulerer det, og derfor startede han på HG Ballerup. I sin tid på HG havde han et fravær på 60 procent, men på spektakulær vis formåede han ikke blive smidt ud, da han til sit store held havde en kvindelig rektor, som faldt for Danijel Drux’ charme.

Selvom Danijel Drux kæmpede en brav kamp for at blive på skolen, valgte han, ligesom på Kokkeskolen, efter grundforløbet at stoppe på HG. I perioden efter begyndte han sammen med sin gode ven Daniel Flamgaard, også kaldet ’Flam’, at tale om, hvad de skulle bruge deres respektive liv på.

De to venner fik idéen til det, der senere hen skulle blive DDS, men til Danijel Drux store ærgrelse trådte Daniel Flamgaard hurtigt ud af projektet, og derfor valgte Danijel Drux at starte projektet med to andre venner.

”For os handlede det ikke så meget om, hvad vi ville, men det handlede i langt højere grad om, hvad vi kunne finde ud af. Vi vidste, at vi havde et naturligt talent for at tale med mennesker, og det kunne man jo sådan set godt bruge til noget arbejdsmæssigt. Det kræver heller ikke et godt gennemsnit at være god socialt.”

Danijel Drux var i urbanmiljøet i København garant for at være den, man gik til, hvis man skulle have tips til den nyeste musik. På det tidspunkt delte Danijel Drux musik med vennerne, og dengang foregik det via MSN, Skype, CD’er og USB-stik.

I opstarten af DDS opdagede Danijel Drux den svenske blogger Kenza Subosic, og hun var en af de første, Danijel Drux stødte på, der havde det, vi i dag kender som en blog. Det virtuelle møde med Kenza skulle vise sig at være afgørende for den dengang 21-årige Danijel Drux.

”Jeg havde det ret vildt over, at man bare kunne lave sin egen holdningsside og så dele det med andre. Vi startede DDS for at kunne dele nogle af de mange meninger og anbefalinger, vi havde.”

DDS gik i gang med at dele alt fra det nyeste tøj og den nyeste musik, der havde relation til hiphopkulturen. Bloggen var skrevet i øjenhøjde med det publikum, den var tiltænkt. Kommateringen og andre formaliteter var af samme årsag nedprioriteret. Lidt efter lidt fik vennerne også idéen om, at bloggen skulle indeholde interviews. DDS gik i luften i 2010, og i samme periode brød en ny bølge af danske rappere gennem lydmuren. På det tidspunkt var Kesi, Gilli og Kidd nogle af dem, der buldrede frem med hits som ’Ik lavet penge’ og ’Fissehul’.

Selvom de førnævnte sange blev store hits, var der ingen af de større mediehuse, der havde lyst til at lave interviews med de musikartister, som på kort tid var blevet en mindre internetsensation. Danijel Drux kendte mange af kunstnerne privat, fordi de kom i de samme miljøer, og derfor begyndte DDS også at lave interview, der udkom som små videoformater, hovedsageligt på YouTube. Det skulle vise sig at være en god idé.

På kort tid lavede DDS interview med nogle af de helt store rappere i Danmark, men de fik hurtigt også fat i artister fra den internationale hiphop-scene, blandt andet Kendrick Lamar og J. Cole, der begge er anset som to af de største nulevende rappere.

”Jeg har aldrig haft specielt mange idoler i Danmark. Som person elsker jeg at drømme stort, og når nogen siger: ’Du drømmer alt for stort,’ så har jeg lyst til at tænke ti gange større. Derfor tændte det også en ild i mig, da vi fik muligheden for at interviewe nogle af de rappere, jeg havde hørt gennem mange år, fordi mentaliteten i udlandet er mere bramfri.”

Indslagene med de store verdensstjerner tiltrak sig dog ikke ikke nær så meget interesse på kanalen, som når DDS lavede interviews med de hjemlige musikere. Det fik Danijel Drux til at genoverveje måden at tilgå sine interview.

”Internettet er brutalt, og du får ikke opbygget en hype omkring de ting, du laver, hvis du ’bare’ har Kendrick Lamar med i et interview, uden at du gør noget ud af det. Der bliver nødt til at være noget ekstraordinært eller eksklusivt i selve interviewet.”

Klokken er 17.30, og sulten er ved at ramme Danijel Drux, efter vi har kørt i flere timer. Vi parkerer bilen på Gothersgade og går de sidste meter til Pizzahuset, der både sælger italienske sandwiches og pizzaer. Pizzahuset har eksisteret i mere end et årti, og biksen minder på mange måder om de fleste lokale pizzamænd med klapskilte, familiær stemning og en stor pizzaovn placeret midt i det åbne køkkenlandskab. Vi tager maden med ud i den sene eftermiddagssol, og stiller os ved de høje caféborde, der tilhører den lille biks.

Imens vi står og nyder de første par bidder af pestosandwichen, drøner en sort BMW pludselig ned ad Gothersgade. Bilen vækker hele gaden til live med sine voldsomt høje motorlyd, da chaufføren trykker speederen i bund.

”Er du gal, han kørte hurtigt!” udbryder Danjiel Drux til nabobordet, hvor tre andre gæster står og spiser deres sandwiches. ”Ægte Brian, han giver liv!” siger han. Nabobordet griner.

Når Danijel Drux kigger tilbage på tiden med DDS, betragter han perioden som en af de vigtigste i sit liv. På godt og ondt. Med DDS tjente han ikke nok penge til at kunne betale sin egen husleje, og det betød, at han de første par år var nødt til at stå i en juicebar for at kunne tjene til dagen og vejen. Hans egen børneopsparing lød på 10.000 kroner, og alle pengene blev brugt på den computer, som han bloggede fra.

”Når jeg gik hjem fra juicebaren, satte jeg mig ned foran min computer og begyndte at blogge. Jeg stoppede først, når jeg faldt i søvn med bærbaren på skødet. Det var svært at forklare folk omkring mig, hvad min motivation for at lave DDS var, fordi vi jo nærmest ingen penge tjente på det.”

Danijel Drux havde svært ved at slippe arbejdet, og tankerne kredsede omkring, hvem DDS næste gang skulle interviewe. Han var i midt 20’erne, og han havde, som han selv beskriver det, tunnelsyn, hvor eneste endestation var drømmen om succes.

”Jeg arbejdede så meget, at jeg hverken havde tid til kærlighed eller nærvær med andre mennesker. Den eneste fritid, jeg havde, var i weekenderne, og de blev brugt på at feste, så jeg både kunne koble af og slippe tankerne omkring mails, sms’er og YouTube-kommentarer.”

I 2016, hvor DDS var på nippet til at nå sin slutdato, havde Danijel Drux konstant hjertebanken og var svimmel det meste af tiden. Han begyndte derfor for at finde ud af, hvorfor hans krop begyndte at reagere, og i samme periode opsøgte han både psykiatere og psykologer for at finde svar på, hvorfor han var begyndte at få flere angsttilfælde. Tilfældene tog til og en dag ramlede korthuset midt i et S-tog.

DDS pensionerede sig selv i 2016, og de efterfølgende seks måneder kunne Danijel Drux ikke sidde foran en computer uden at blive svimmel. Stresssymptomerne fyldte i lang tid, og higen efter at opnå succesen var blevet hans største modstander.  

Det tog flere år for Danijel Drux at få styr på sit mentale helbred. Han stoppede med at drikke og begyndte på forskellige behandlingsformer. Det, der hjalp ham, var at droppe arbejdet i en periode og fokusere på menneskene omkring ham.

Det tog det flere år, før han var klar til at lave større projekter igen, men selv siger han, at han aldrig har haft det bedre, end han har det for tiden. 

Da DDS stoppede, skulle Danijel Drux finde ud af, hvad hans næste projekt skulle være. I tiden efter bruddet blev han ved med at arrangere koncerter både som promoter og arrangør, og han var blandt andet med til at afholde en koncert med Skepta som hovednavn til DDS’ egen koncert.

Sammen med sin gamle ven Daniel Flamgaard, også kaldet Flam, ville han udfordre den måde, man hos de store sportskanaler formidlede fodboldjournalistik.

”Vi følte, at der manglede fodboldjournalister, der stillede de spørgsmål, vi gerne ville have svar på, og derfor skabte vi tv-serien ’Sat af’. Ligesom med DDS ville vi møde spillerne i øjenhøjde, fordi man ofte så dem tillukket og indpakket. Vi havde lyst til at møde dem på deres hjemmebane.”

Det betød meget for Danijel Drux, at de to venner endelig kunne få lov til at arbejde på et større projekt sammen.

Over to sæsoner interviewede Danijel Drux og Daniel Flam nogle af Danmarks allerstørste fodboldstjerner, som Pierre Emile Højbjerg, Mathias ’Zanka’ Jørgensen og Thomas Delaney.

Interviewstilen var noget anderledes end de vanlige pauseinterview fra Superligaen.

I programmerne godtog Drux og Flam ikke svar, som: ”Det er klart, at vi går efter de tre point.” Istedet var samtalerne mere ærlige og ligetil, og her var det eksempelvis tilladt at spørge den danske landsholdsspiller Jens Stryger Larsen ind til, hvorfor han stadig har reflekser i håret som en anden popartist fra 00’erne.

Særligt interviewet med Pierre Emile Højbjerg er med rosende ord blevet omtalt i flere medier, og det hele kulminerede da duoen i 2018 vandt prisen for bedste onlineformat til den årlige prisuddeling ’Tvprisen’. Nu var det ikke kun folk fra hiphop-miljøet, der vidste, hvem Danijel Drux var.

I sine midttyvere havde Danijel Drux arbejdet for meget over en for lang periode, men med DDS lærte han, at der også skal være en balance mellem arbejde og fritid, og at man også skal nyde processen i forsøget på at få succes. Det skabte visionen til podcastserien ’Rejsen’, hvor Danijel Drux inviterede personligheder som Pernille Blume, Artigeardit, Pernille Harder og L.O.C. ind i Heartbeats’ studie til en snak om deres vej mod succes.

”Jeg kunne sagtens have lavet et nyt hiphopprogram, som alle ville have mig til, men jeg ville hellere lave noget, der var udfordrende og måske også brugbart for andre end mig selv. Jeg glemte selv at nyde rejsen derhen, og jeg fandt også ud af, at mange af dem, jeg har i mit netværk, og mange af dem, jeg tidligere har interviewet, har det på samme måde.”

På kort tid blev ’Rejsen’ en af Danmarks mest populære podcasts, og med sit anderledes lydunivers, hvor Danijel Drux mødte gæsterne i øjenhøjde, skabte ’Rejsen’ en anden slags talepodcast. Efter utallige episoder har Danijel Drux netop valgt at afslutte podcasten, efter at den har kørt på månedlig basis over en periode på to år.

Vi kører på Nørrebrogade, og Danijel Drux fortæller, at han gerne vil spille en sang for mig, som har stor betydning for ham. Sangen hedder ’Victory Lap’ og er lavet af den nu afdøde amerikanske rapper Nipsey Hussle, som i hiphop-miljøet var enormt respekteret. Hans alt for tidlige død blev begrædt af stjerner som Beyoncé og Kendrick Lamar.

'Victory Lap' er også titlen blev det album, som Nipsey Hussle udgav i 2018, og albummet blev samme år nomineret til en grammy. På sangen ’Real Big’ refererer rapperen til en episode, der foregår i København, og ifølge Danijel Drux stammer de linjer fra et møde mellem ham og rapperen.

Linjerne fra 'Real Big'
What I'm doing out in Copenhagen spendin' euros?
Night time, locs on
Do it big, nigga, 'til my Locs home
Real shit, real shit
I know all my real niggas feel this

Nipsey Hussle er en af Danjiel Drux’ største idoler. Nipsey Hussle var en dygtig rapper, men han var lige så god til at skabe sig det rette netværk og bruge det forretningsmæssigt. Danijel Drux nåede at interviewe Nipsey Hussle, inden rapperen afgik ved døden i 2019, efter han blev skudt foran en tøjbutik i det sydlige Los Angeles.

”At få lov til at interviewe et menneske som Nipsey har altid været en drengedrøm for mig. Dét at få lov til at høre om hans visioner og tanker om livet var enormt inspirerende og en oplevelse, jeg aldrig glemmer,” fortæller Danjiel Drux.

Jagten efter succes er stadig i Danijel Drux’ dna, men han har lavet om på sine prioriteter. Han har fået en kæreste, og byturene, der var et fast inventar af hans weekendrutine i DDS-dagene, er blevet skiftet ud med padelbanen, hvor han bruger mange af sine fritimer.

Danijel Drux ruller vinduerne ned, og den høje bas spreder sig til resten af Nørrebrogade, så alle i og omkring kan høre ’Vicotory Lap’. Gæsterne på det lille spisested Gaarden & Gaden kigger irriteret efter os. Men mon ikke Drux med et par kække bemærkninger og lidt drypvis charme kunne få sænket deres parader, hvis han ville.

Det er på grund af den force, at han er venner med Stormzy og har interviewet verdensstjerner i et årti. Det er den afvæbnende charme, der er byggestenene i Danijel Drux’ selvskabte karriere. En karriere, der ikke ligner nogen andens – til trods for, at den først lige er begyndt.

         

Danijel Drux kort fortalt

Født i oktober 1988. Vokset op i Bagsværd med sine to søskende og sine skilte forældre. Startede i 2010 YouTube-kanalen og bloggen DDS, hvor han interviewede verdensstjerner som J.Cole, Kendrick Lamar og nu afdøde Mac Miller, samt danske rappere som Kesi, Gilli og Kidd. Bloggen lukkede i 2016.
Han har sidenhen afholdt koncerter som promoter, arrangør og booker og har været med til at booke navne som Stormzy og Skepta til de københavnske spillesteder.
Har derudover lavet tv-programmet ’Sat Af’ og podcasten ’Rejsen’. Arbejder i øjeblikket med et gamingshow i samarbejde med Playstation, og er desuden ambassadør for Dear Football og Adidas Padel.
Følg ham her @ddsteezin.

De største stjerner, som Danijel Drux har interviewet

Kevin Hart, en af verdens bedst sælgende og mest populære komikere i verden. Se interviewet her

Stormzy, der er tidligere har hittet med hits som ’Know Me From’ og ’WickedSkengMan 4’ på diverse toplister i England – se Drux interviewe ham her.

Kendrick Lamar, en af verdens allerstørste og bedst sælgende rappere. Er netop udkommet med sit femte album, ’Mr. Morale & The Big Steppers’, der har fået rosende ord af anmelderne.

Nipsey Hussle, som afgik ved døden i 2019. Var både kendt som rapper og entreprenør.

J. Cole, en af de bedst sælgende rappere nogensinde og brød igennem på hitlisterne med sit album ’2014 Forest Hills Drive’.

Wiz Khalifa. En af de bedste sælgende rappere nogensinde. 

Se, hvad vi ellers skriver om: Musik og Hiphop