Mathias ’Zanka’ Jørgensen lancerer børnetøjmærke med sin hustru

Og deres søn, Axel, er muse.

Mathias ’Zanka’ Jørgensen lancerer børnetøjmærke med sin hustru
Offentliggjort

Den tidligere landsholdsklippe og FCK-legende, Mathias ’Zanka’ Jørgensen, befinder sig i den aktive fodboldkarrieres efterår og nyder nu tilværelsen i Los Angeles, hvor han spiller for storklubben LA Galaxy.

Har du fulgt bare en smule med på hans Instagramprofil de seneste år, er det ikke gået din næse forbi, at han og hustruen, Nanna Jatta, har fået en søn. Okay, lad os bare skrive det, som det er: der er bestemt ikke blevet sparet på billederne af familien og Axel, som han hedder. Og med god grund – han hører uden tvivl til blandt kongerigets mest nuttede børn.

De seneste to år har man endda kunnet følge med på Instagramprofilen @bobbensdept, hvor parret har delt billeder af Axels outfits og inspireret andre forældre til at klæde deres børn på, særligt med fokus på secondhandmarkedet. Med så stor succes, at de nu har valgt at tage universet og transformere det til et decideret tøjmærke under samme navn.

Vi ringede til Mathias for at høre nærmere.

Mathias, hvorfor skal Bobbens Department nu også til at være et tøjmærke?

”Ideen til brandet er opstået ud fra et behov, min hustru og jeg selv oplevede, efter vi blev forældre. Jeg har haft en periode i mit liv, hvor jeg forsøgte at skære ind til benet og tænke kvalitet frem for kvantitet. Men så får man sådan en lille én og står pludselig og køber tøj fra Zara og H&M, fordi han vokser så hurtigt ud af det hele.

Men på et tidspunkt måtte vi stoppe op, kigge på os selv og sige: ’Hvad er det egentlig, vi har gang i?’ For kvaliteten er jo simpelthen så dårlig. Så brandet udspringer af en tanke om, at vi selv måtte kunne gøre det bedre.”

Ved Axel godt selv, at han er en kommerciel søjle i brandet?

”Axel er jo vores muse i forhold til det her projekt – det kommer vi hverken udenom eller lægger skjul på. Vi er selvfølgelig opmærksomme på den samfundsdiskussion, der har været omkring at vise sine børn frem på internettet – og med rette. Vi har dog hele tiden haft den indstilling, at vi i forvejen er nogle ret eksponerede mennesker med åbne profiler på sociale medier, og derfor vil han unægteligt være at finde på vores egne medier, i en vis udstrækning

Vi forsøger dog at finde en balance, så det ikke tager overhånd. Derfor har vi også valgt at minimere hans tilstedeværelse i universet over tid, så brandet ikke hviler på hans små skuldre men på tøjet, og måden vi styler det på. Fremover bliver han brugt som model på lige fod med andre. 

Projektet tager sit udgangspunkt i ham, så han er naturligvis en stor del af det, bag kulissen hvilket han har det sjovt med – men hensigten med brandet handler i sidste ende om måden, hvorpå vi klæder vores børn på. Bobben’s Dept. er et produkt af en mangelvare, vi som forældre selv har savnet i disse år.”

Mathias ’Zanka’ Jørgensen lancerer børnetøjmærke med sin hustru

Hvad betyder navnet Bobbens Department?

”Det stammer faktisk fra, at vi i den første tid af Axels liv kaldte ham ’Axelbob’ som så blev til ‘Bobben’ – lidt for sjov. Så da vi skulle finde på et navn, føltes det egentlig meget naturligt. Det ligger godt i munden og fungerer både på engelsk og dansk. Samtidig ville vi gerne skabe et univers, der rækker ud over tøjet alene, og derfor synes vi, at ’department’ var en perfekt måde at holde døren åben for andre afdelinger af dét at være forældre.”

Hvor kommer I til at få tøjet produceret?

”Vi ville gerne have produktionen i Tyrkiet, da vi regner med at afsætte de fleste produkter i Europa. Vi har også selv boet der og har derfor en særlig relation til landet.”

Hvad har I fokuseret på i den første kollektion?

”Vi har forsøgt at skabe en tidløs kollektion inspireret af 90’erne – en stil og et håndværk, der faktisk minder meget om den, jeg selv praktiserer. Med vores første kollektion håber vi at kunne tilbyde børn en ‘capsule collection’, som skal kunne bruges i flere år og gives videre til næste generation – eller videresælges. Produkter, der holder både æstetisk, kvalitetsmæssigt og med rum til at vokse lidt i. Fx har vi lavet et par bukser, vi er særligt stolte af, som kan lægges ud, i takt med at barnet vokser – så levetiden forlænges.”

Bliver det en dansk eller amerikansk virksomhed?

”Det bliver en dansk virksomhed. Det kan godt være, vi for en stund bor herovre, og det giver lidt udfordringer med tidsforskellen, men det er ikke for evigt. Og vi har heldigvis gode folk i København, der hjælper os.”

Bobbens Department lancerer sin første kollektion for alle den 1. september, men du kan faktisk allerede nu skrive dig op som subscriber og få adgang i morgen. 

Det kan du gøre lige her.