Den tidligere landsholdsklippe og
FCK-legende Mathias ’Zanka’ Jørgensen befinder sig i den aktive fodboldkarrieres efterår og nyder nu tilværelsen i Los Angeles, hvor han spiller for storklubben
LA Galaxy.
Har du fulgt bare en smule med på hans
Instagramprofil de seneste år, er det ikke gået din næse forbi, at han og
hustruen, Nanna Jatta, har fået en søn. Okay, lad os bare skrive det, som det er:
der er bestemt ikke blevet sparet på billederne af familien og Axel, som han
hedder. Og med god grund – han hører uden tvivl til blandt kongerigets mest
nuttede børn.
De seneste to år har man endda kunnet følge
med på Instagramprofilen @bobbensdept, hvor parret har delt billeder af Axels
outfits og inspireret andre forældre til at klæde deres børn på, særligt med
fokus på secondhandmarkedet. Med så stor succes, at de nu har valgt
at tage universet og transformere det til et decideret tøjmærke under samme navn.
Vi ringede til Mathias for at høre nærmere.
Mathias, hvorfor
skal Bobbens Department nu også til at være et tøjmærke?
”Ideen til brandet er opstået ud fra et
behov, min hustru og jeg selv oplevede, efter vi blev forældre. Jeg har haft en
periode i mit liv, hvor jeg forsøgte at skære ind til benet og tænke kvalitet
frem for kvantitet. Men så får man sådan en lille én og står pludselig og køber
tøj fra Zara og H&M, fordi han vokser så hurtigt ud af det hele.
Men på et tidspunkt måtte vi stoppe op, kigge
på os selv og sige: ’Hvad er det egentlig, vi har gang i?’ For kvaliteten er jo
simpelthen så dårlig. Så brandet udspringer af en tanke om, at vi selv måtte
kunne gøre det bedre.”
Ved Axel godt selv, at han er en kommerciel
søjle i brandet?
Annonse
”Axel er jo vores muse i forhold til det
her projekt – det kommer vi hverken udenom eller lægger skjul på. Vi er
selvfølgelig opmærksomme på den samfundsdiskussion, der har været omkring at
vise sine børn frem på internettet – og med rette. Vi har dog hele tiden
haft den indstilling, at vi i forvejen er nogle ret eksponerede mennesker med
åbne profiler på sociale medier, og derfor vil han unægteligt være at finde på
vores egne medier, i en vis udstrækning
Vi forsøger dog at finde en balance, så det
ikke tager overhånd. Derfor har vi også valgt at minimere hans tilstedeværelse
i universet over tid, så brandet ikke hviler på hans små skuldre, men på
tøjet, og måden vi styler det på. Fremover bliver han brugt som model på lige
fod med andre.
Projektet tager sit udgangspunkt i ham, så
han er naturligvis en stor del af det, bag kulissen hvilket han har det
sjovt med – men hensigten med brandet handler i sidste ende om måden, hvorpå vi klæder vores børn på. Bobben’s Dept. er et produkt af en mangelvare,
vi som forældre selv har savnet i disse år.”
Hvad betyder
navnet Bobbens Department?
”Det stammer faktisk fra, at vi i den første
tid af Axels liv kaldte ham ’Axelbob’ som så blev til ‘Bobben’ – lidt for sjov.
Så da vi skulle finde på et navn, føltes det egentlig meget naturligt. Det
ligger godt i munden og fungerer både på engelsk og dansk. Samtidig ville vi
gerne skabe et univers, der rækker ud over tøjet alene, og derfor synes vi, at
’department’ var en perfekt måde at holde døren åben for andre afdelinger
af dét at være forældre.”
Hvor kommer I til at få tøjet produceret?
”Vi ville gerne have produktionen i Tyrkiet,
da vi regner med at afsætte de fleste produkter i Europa. Vi har også selv boet
der og har derfor en særlig relation til landet.”
Hvad har I fokuseret på i den første
kollektion?
”Vi har forsøgt at skabe en tidløs kollektion
inspireret af 90’erne – en stil og et håndværk, der faktisk minder meget om
den, jeg selv praktiserer. Med vores første kollektion håber vi at kunne
tilbyde børn en ‘capsule collection’, som skal kunne bruges i flere år og gives
videre til næste generation – eller videresælges. Produkter, der holder både
æstetisk, kvalitetsmæssigt og med rum til at vokse lidt i. Fx har vi
lavet et par bukser, vi er særligt stolte af, som kan lægges ud, i takt med at
barnet vokser – så levetiden forlænges.”
Bliver det en dansk eller amerikansk
virksomhed?
Annonse
”Det bliver en dansk virksomhed. Det kan godt
være, vi for en stund bor herovre, og det giver lidt udfordringer med
tidsforskellen, men det er ikke for evigt. Og vi har heldigvis gode folk i
København, der hjælper os.”
Bobbens Department lancerer sin
første kollektion for alle den 1. september, men du kan faktisk allerede nu skrive dig op som subscriber og få adgang i morgen.
Jeg kan love dig for, at jeg har meget på hjerte. Men det kommer jeg ikke til at blande ind i min karriere. Det er ikke professionelt interessant for mig at udtale mig om ting. At jeg selv mener en masse i det private … fair snak. Men den snak kan jeg tage med nogle venner.