Det Københavnske tøjmærke Libertine-Libertine har indgået et samarbejde med to af den danske modebranches største pionérer. Christian Stadil, kendt fra Hummel, Thornico og ikke mindst ’Løvens Hule’, og Niels Mikkelsen, der er tidligere koncernchef i IC Group, som blandt andet ejer Peak Performance og Tiger of Sweden, har til sammen købt 20% af Libertine-Libertine.

Et samarbejde, der kan føre mærket til utilsigtet højder. De to investorer har tidligere gået ind i blandt andet Stine Goya, hvor de fik mangedoblet omsætningen på få år, inden de valgte at sælge deres aktier igen.

En af stifterne bag Libertine-Libertine, Rasmus Bak, fortæller, at målet er at femdoble omsætningen, men at der ikke er fastsat nogen tidsgrænse – og at der heller ikke er en udløbsdato på samarbejdet. Derudover fortæller han, at netop fordi, at det er Christian Stadil og Niels Mikkelsen, der nu bliver lukket ind i den smalle ejerkreds, vil mærkets identitet og integritet forblive i god behold.

”Fra første møde var der exceptionel kemi, og vi oplevede en bemærkelsesværdig forståelse for brandet og ånden bag virksomheden. Det revitaliserede tilgangen til vores forretning, og gav ekstra blod på tanden til at sætte kurs mod nogle ambitiøse vækstmål internationalt med integriteten i behold."

Der har fra start været en stærk kemi mellem de gamle- og nye ejere, der alle ser et kæmpe potentiale i samarbejdet, fortsætter han.

”Med partnerskabet har vi først og fremmest budt to engagerede og erfarne allierede velkomne i ejerkredsen. Deres stærke ekspertiser kommer til at bidrage betydeligt til at ekspandere den forretning, vi har arbejdet på at etablere, i med- og modgang, siden den spæde opstart.”

Der er altså ikke tale om et skift af ejerskab, men en supplering i form af to nye hænder ved roret, fortsætter Rasmus Bak.

”Vi har 80% og de får 20%. Vi har stadigvæk majority. Det er en samarbejdsaftale, vi har lavet, hvor de kommer ind i ejerkredsen. Så har vi sat et ambitionsniveau for, hvad vi gerne vil opnå. Det næste plateau er markant vækst. Det er svært at forudse, hvornår det vil opnås. Men der er ingen udløbsdato på det her samarbejde.”

Christian Stadil og Niels Mikkelsen opkøb på en femtedel af Libertine-Libertines ejerskab er funderet i en fælles vision om at indfri selskabets potentiale både i Danmark og internationalt, fortæller Christian Stadil.

”Libertine-Libertine er et brand med enormt potentiale, herunder internationalt. Jeg har siden starten, på afstand, og som kunde fulgt brandet med en form for ærefrygt. Brandet har en spændende kernefortælling omkring Libertiner universet, og har været kropsliggørelsen af cool. Derfor er det utrolig spændende at blive lukket indenfor, og samtidig erfare, at virksomheden har en af de mest passionerede og professionelle ejerkredse i branchen. Niels og jeg føler kun der mangler en gnist, hvad angår international skalering af forretningen, og den håber vi blandt andet at kunne bidrage med. Det bliver en rigtig spændende rejse.”

Både stifterne af Libertine-Libertine og de nye ejere kan nærmest ikke vente med at komme i gang med arbejdet, som begyndte at udmønte sig for blot et par måneder siden, fortæller Niels Mikkelsen.

”Allerede fra første dag var der en helt speciel energi i rummet, da Christian Stadil og jeg mødte de tre founders bag brandet. Sjældent har jeg oplevet en så stor motivation for at påbegynde en dyb proces med nye investorer ombord. Libertine-Libertine er skabt med nogle helt grundlæggende værdier og et univers, som har stort potentiale. Jeg har efterhånden deltaget i så mange vækstcases, at man hurtigt kan fornemme om et potentiale er tilstede. I dette tilfælde var jeg ikke i tvivl."

Men første skridt er at styrke Libertine-Libertines tilstedeværelse på de allerede eksisterende markeder.

”Vi skal mere i dybden de steder, hvor vi er i dag. Vi er rigtig dygtige i Benelux regionen, i UK og i Tyskland og det går også godt i Asien. Men vi skal selvfølgelig ud internationalt, specielt til USA. Første prioriteten er dog, at vi skal være stærkere de steder, hvor vi er,” fortæller Rasmus Bak.

De seneste år har ikke kun været en dans på roser for Libertine-Libertine. Selskabet, der altid havde bestræbt sig på, at tingene skulle være sjove og at arbejdet skulle være jordnært, begyndte pludselig at blive til noget, de ikke var. Og i 2017 betød det, at de var faretruende tæt på at dreje nøglen om.

”Det gik lidt en modsat retning af, hvad vi gerne ville have. Vi blev dét, som vi lidt havde besluttet, at vi aldrig skulle blive. For dyr husleje, for mange udgifter, for mange mennesker. Vi fandt lige pludselig ud af, at vores bank var rimelig hårde ved os på kredit og likviditet. Så vi havde et rigtig hårdt 2017. Det måtte vi genvinde i 2018, hvor vi så til gengæld lavede vores bedste overskud nogensinde. Det var noget af en turnaround. Men det var virkelig tæt på et krak i 17. Vi havde ikke de penge, vi skulle bruge.”

På kun to år er de gået fra at være ved at krakke til at omsætte for et tocifret millionbeløb og største overskud nogensinde, og nu til at få to af landets største modeinvestorer ind i selskabet.

Det nye samarbejde har tvunget Libertine-Libertines stiftere til at se deres eget brand udefra, da de mange implicitte ting, der gennem årene har sat sig i rygraden, nu skal genfortælles til Christian Stadil og Niels Mikkelsen. En proces, de sidder midt i nu, fortæller Rasmus Bak.

”Vi bliver 10 år her til maj. Det har været fedt, og hårdt til tider. Men det føles alligevel ekstremt revitaliserende at få en energiforandring ind. Det tvinger os til at se det hele udefra og genfortælle alle de implicitte ting, vi har opbygget gennem 10 år. Det er samme følelse som dengang i 2009, da vi skabte Libertine-Libertine.”

Libertine-Libertine har længe været en af de mere anerkendte mærker i dansk mode, men den succes, som de har opbygget, blev ikke skabt af sig selv. Personerne bag har investeret blod, sved, tårer og ikke mindst nogle betydelige pengebeløb i at give selskabet liv.

Det blev stiftet i 2009, da Rasmus Bak, Pernille Schwarz og Peter Ovesen valgte at gå sammen om at starte et brand, der repræsenterede en helt bestemt hedonistisk levemåde, fortæller Rasmus 

Fra start af har de derfor navngivet eksempelvis deres skjorter efter nogle af deres forbilleder, såsom Hunter S. Thompson. Og selvom det er et brand, der er bygget op i København, har de altid haft udsigt mod den store verden, fortsætter 

”Vi har selvfølgelig base i København, og har haft det altid. Vi startede op i stuen i Schleppegrellsgade, så vi har klart vores rødder her. Men noget af det første vi gjorde for ti år siden, var, at vi lånte mine forældres Volkswagen rugbrød og kørte gennem 

Turen gik gennem flere europæiske lande i forældrenes folkevognsrugbrød. Med kun nogle få aftaler i hus med forskellige butikker i store europæiske modebyer som Paris, Berlin og Amsterdam, pakkede de bilen fuld af deres kollektioner, og gik nærmest dør til dør hos butikkerne. Det var også i Paris, at Rasmus Bak fandt på idéen til navnet, en aften i Paris, hvor han havde sat sig ned med ejeren af boghandlen 

Det var en aften, hvor der havde været en masse vin på bordet, og da han vågnede dagen efter, var han overbevist om, at det var det helt rigtige. Libertine-Libertine er simpelthen bygget op på hedonismens principper, helt fra den bramfri og ubekymrede køretur rundt i Europa i et rugbrød for at få tøjet i butikkerne, til navnet, der opstod en våd aften på i den franske 

”De første to år var nærmest et konstant roadtrip, som man jo kunne dengang, helt hobo-style. Vi kunne være væk i op til fem uger ad gangen,” fortæller Rasmus 

Euroman vil følge Libertine-Libertine, Christian Stadil og Niels Mikkelsens rejse ud i Europa og længere endnu over den kommende tid.