PRØV EUROMAN fra 23 kr. om måneden

Danske iværksættere genbruger den legendariske teltdug fra Orange Scene i nyt ur

Danske iværksættere genbruger den legendariske teltdug fra Orange Scene i nyt ur

For Thomas Andersen og Sebastian Skov har Roskilde Festival været en fast tradition siden ungdomsårene, og de har utallige gode minder og oplevelser herfra. Nu har de i samarbejde med Roskilde Festival udviklet et ur, der er skabt til hylde og huske alle de gode festivalminder - og i urets bagkasse sidder et lille stykke af den originale teltdug fra Orange Scene.

I år er det 50 år siden, der var Roskilde Festival for første gang. For mange af os er Roskilde Festival et synonym for musikalske minder, sociale stjernestunder og romantiske eventyr, og selvom vi igen i år må sukke længe efter nye Roskildeoplevelser, kan vi nu i stedet mindes de gamle.
- Ure kan noget helt særligt i forhold til at fastholde minder. Ure bliver ofte brugt som gave ved helt særlige lejligheder, og desuden er det et smykke, der går i arv fra generation til generation. Derfor var vi heller ikke i tvivl om, at et Roskildeur var en perfekt måde at markere 50-året for Roskilde Festival, der har givet så mange mennesker fantastiske oplevelser. Samtidig har vi jo i denne tid med alle de aflyste festivaler og arrangementer virkelig brug for at leve på minderne, indtil vi atter kan komme afsted, siger Sebastian Skov, der i 2015 stiftede About Vintage sammen med ungdomsvennen Thomas Andersen.
Founders_Thomas_amp_Sebastian.jpg

25% af omsætningen går til Fonden Roskilde Festival

Ideen til det succesfulde urbrand About Vintage opstod, da de to venner fra Roskilde Handelsskole, Thomas Andersen og Sebastian Skov, delte et par mexicanske Coronaer på øen Isla Mujeres. Sidste sommer fik de så endnu en idé, imens de delte et par øl for at markere, at en ganske anden form for Corona havde spændt ben for deres årelange festivaltradition på Roskilde; de ville lave et særligt Roskildeur for at hylde festivalen. Både design, features og tankerne bag 1971 Stagediver er udviklet i tæt samarbejde med Roskilde Festival. Festivalen har doneret den orange teltdug til formålet, og About Vintage donerer 25% af omsætningen til Fonden Roskilde Festival.
- Roskilde Festival er en festival til tiden. Og når tiden kan være flydende på en festival med mange tilbud, er det godt med et ur på armen. Vi er rigtig glade for samarbejdet med About Vintage. Det varmer at mærke støtten fra en lokalt forankret virksomhed her i Roskilde, som hjælper til med at holde den orange fane højt i en svær tid for festivalen, siger festivalens vicedirektør, Christina Bilde.

IMG_7608.jpg

Fra The Rolling Stones til Bob Marley

Resultatet af samarbejdet mellem About Vintage og Roskilde Festival er et helt unikt ur, der både gemmer på gamle minder og har rum til nye. På bagsiden af uret finder du et stykke af den originale orange teltdug, der har dannet rammerne om utallige ikoniske koncerter som U2, Bob Marley, Santana - og også The Rolling Stones, som faktisk er dem, Roskilde Festival købte teltdugen af i sin tid.

250221-About-Vintage-X-Roskilde-Festival-08_WEB.jpgNedenunder det lille stykke kulturhistorie er der gjort plads til, at du kan få indgraveret dit helt eget personlige Roskilde-minde.
- Tænk, hvor mange fantastiske musikøjeblikke, den dug har oplevet. Det er helt vildt. Roskilde Festival er kendt for at skabe helt unikke oplevelser og minder, og på den måde går festivalen hånd i hånd med den filosofi, vores brand er bygget på. Hele ideen bag About Vintage er at være med til at fastholde vigtige øjeblikke og begivenheder, og det er jo ekstra aktuelt i denne tid, hvor mange vigtige begivenheder må aflyses, siger Thomas Andersen, co-founder i About Vintage.

The Orange Dot

250221-About-Vintage-X-Roskilde-Festival-19_WEB.jpg

1971 Stagediver har mange funktionelle features og referencer til Roskilde Festival. På kronen står der ’71’ som refererer til året, hvor den første Roskilde Festival blev afholdt, og på urets krans er en orange dot, som kan drejes hen til det tidspunkt, hvor man eksempelvis skal huske den næste koncertoplevelse på Orange Scene.
Det nye ur er samtidigt et klassisk ur med det simple, skandinaviske design, der er kendetegnende for alle About Vintages ure.
- Det var vigtigt for os at designe det nye ur, så det kan bruges til alle lejligheder - ikke bare til Roskilde Festival. Det er altså ikke et stykke merchandise, men et klassisk ur af ordentlige materialer med små gennemtænkte referencer til festivalen, siger Thomas Andersen. Grundet begrænset mængde teltdug, er 1971 Stagediver en limited edition. Stagediveren koster 1.899 kroner, lanceres d. 19. juni og kommer i to varianter. Vil du være med til at holde den orange fane højt? Find urene og læs meget mere om lanceringen på aboutvintage.dk/roskilde

250221-About-Vintage-X-Roskilde-Festival-05_WEB.jpg