Garderobesnak med Mishael Phillip Fapohunda: 'Jeg har virkelig ikke noget imod, når tøj er uperfekt'

Garderobesnak med Mishael Phillip Fapohunda: "Jeg har virkelig ikke noget imod, når tøj er uperfekt"

Den 31-årige fotograf reparerer sit eget tøj og nyder roen, der opstår, når han sidder med nålen i hånden.

Offentliggjort

"Det er vigtigt for mig, at tøj er gået til, og at man kan se, at det er blevet brugt og værdsat af andre eller af mig selv igennem mange år. Jeg fikser selv huller, og jeg får skabt et rum af ro, når jeg sidder og syer med nålen i hånden eller ved symaskinen. Jeg er altid i gang med tre-fire projekter, som jeg skal sy eller lappe."

Garderobesnak med Mishael Phillip Fapohunda: 'Jeg har virkelig ikke noget imod, når tøj er uperfekt'

Blazer

"Hos det italienske atelier Reformer tager man tøj ind, der går helt tilbage til starten af det 20. århundrede og laver noget nyt ud af det. Denne blazer er fx lavet ud af et par gamle krigsbukser fra 30’erne eller 40’erne. Jeg købte den hos BauBau på Birkegade på Nørrebro i København, hvor der arbejder en venlig mand, som hedder Casper, og han ved præcis, hvad jeg foretrækker af tøj. Blazeren har kæmpestore lommer, hvilket har den gode funktion, at jeg kan rende rundt med mine kameraer."

Jakke

"Dette er en gammel Burberry-trenchcoat til kvinder fra 1970’erne. Den er stadig i perfekt stand. Den må have tilhørt en meget høj kvinde, og hun har virkelig passet godt på den. Jeg købte den til en fair pris i vintagebutikken Levisons i London, hvor jeg kender ejerne, og jeg besøger dem tit for også at købe skjorter fra 1940’erne. Jeg har altid kunnet lide trenchcoats fra Burberry, de er simple, og jeg har tidligere haft en lidt kortere udgave, som jeg gav til min ekskæreste, fordi den passede hende godt."

Armbånd

"I 10 år har jeg rendt rundt med en gammel cykelkæde om mit håndled. Den stammer fra en sommer, hvor jeg cyklede fra London til Paris for at overvære den sidste Tour de France-etape på Champs-Élysées. Jeg var afsted med en gruppe venner, og vi kørte turen på to dage. Jeg fik lyst til at bruge cykelkæden som en slags souvenir og et minde om vores tur. Det giver mig en masse problemer, når jeg skal flyve, fordi den eneste måde, du kan tage den af på, er ved at bruge en chainbreaker. Derfor skal jeg altid bruge fem minutter på at overbevise lufthavnspersonalet om at skanne mig meget tæt."

Bukser

"Bukserne er fra den japanske designer Shinya Kozuka og er et sample fra hans første kollektion. De var blevet brugt til en performance og havde maling på sig. Jeg kalder dem for mine ’forever pants’, og jeg har selv fikset dem flere gange med nye syninger og andre materialer i forskellige farver."

Sko

"Mine støvler er fra et samarbejde mellem japanske Needles og det svenske heritagebrand Troentorp. De er så behagelige at gå med og er meget nemme at tage af og på igen. Jeg elsker dem."

Garderobesnak med Mishael Phillip Fapohunda: 'Jeg har virkelig ikke noget imod, når tøj er uperfekt'

Hat

"Bøllehatten er vintage-inspireret og skabt i deadstock-tekstil af designeren Olubiyi Thomas. Jeg skød nogle billeder til et af hans modeshows, og som tak lavede han hatten til mig. Han laver altid meget få eksemplarer af sit tøj og tager sig god tid i processen, hvilket tiltaler mig. Jeg arbejder selv på den samme måde."

Halskæder

"Mange af mine halskæder er fra Brdr. Høegh Poulsens Guld og Sølvhandel på Smallegade på Frederiksberg. De er tvillinger, har meget erfaring, og jeg kender dem rigtig godt. Smykkedesigner Trine Tuxen var også så sød at give mig en halskæde, da jeg havde fødselsdag."

Vest

"Vesten er designet af Nicholas Daley. Han er meget vintageinspireret. Det var oprindelig en arbejdsjakke, og fordi arbejderen, som ejede den, blev tykkere og tykkere, var den skåret op i syningerne. Den idé bragte Daley med i sit nye design. Han bruger samme tekniske materiale som Halley Stevensons, hvilket har været udgangspunktet for Barbours ikoniske jakker i over 100 år."