Hvert forår samles knap 100.000 besøgende og 2.100 udstillingsklarer firmaer fra mere end 45 lande til en weekend med urnørderi i Basel. I denne weekend løb årets urfest Baselworld af stablen, hvor de nyeste kollektioner blev præsenteret for offentligheden.

Før i tiden holdt alle mærkerne informationerne tæt helt op til messen for skabe den ultimative overraskelse for de mest hardcore ur-aficionados på messen. Men i de senere år er tendensen, at urmærkerne præsenterer en del af urene online dagen før, en tendens Rolex, som en af de få, dog ikke følger.

”I de senere år er flere mærker begyndt at lave pressemeddelelser, så alle kunder, journalister og forhandlere kan se tingene om onsdagen kl. 12 på nettet i stedet for kl. 9 om morgenen torsdag, hvor det starter. Der er jeg nok lidt gammeldags og tænker, at det tager en lille smule af overraskelsesmomentet,” siger administrerende direktør hos Klarlund, Stig Andersen.

Det er, når man sidder med urene i hænderne, at man kan se om firmaerne har eller ikke har ramt plet, mener han. Her udpeger Stig Andersen de fem vigtigste nyheder fra weekendens messe:

Rolex GMT-Master II:

”Den følger op på den allerførste lancering fra 1955 og spiller ind i det univers som det første GMT blev skabt i. Den er kommet med en drejekrans, der er opdelt i det klassiske blå og råd, som vi i samlerkredse kalder en Pepsi. Den originale Pepsi har for rigtig mange af os Rolex-fans sindssygt stor veneration, fordi den er et ikon.

Den nye udgave er meget tro med den originale model. Den klassiske oyster-lænke med tre led, som man kender fra Submariners og GMT, er her blevet lidt mere pyntet, fordi den består af mange led sat sammen.

Inden for de første 24 timer fik jeg mere end 300 henvendelser på mail i min lille butik. Det var folk, der ville skrive sig op til den, folk, der ville ind og se den, og folk, der ville købe. Det kan jeg slet ikke dække. Jeg får måske tre-fem ure.

I nogens verden ser lænken en smule feminin ud, fordi det er en masse små led, som man normalt associerer med ure, kvinder godt kan lide. Men her rammer den hardcore ned i det ’Mad Men’-agtige, hvor manden godt må have noget på, som ikke er ren sport.”

Pris: 65.700 kroner.

Tudor Black Bay Fifty-Eight:

”De buldrer også derudad på vintage-trenden i øjeblikket. Det er et mega cool alternativ, der også er mere realistisk at få fat i på både på grund af pris og levering. Den trækker også på nogle tråde fra en model, de lancerede i 1958.”

”Det er en generel tendens, at urene bliver mindre igen. For nogle år tilbage måtte de gerne være store og lidt opulente, men nu bliver der skruet ned for charmen. Min personlige favorit i Tudor-regi er deres Black Bay Fifty-Eight. Det er fandme et flot ur.”

Pris: 26.140 kroner (med lænke).

OMEGA Seamaster Diver 300M:

”Det mest cool for mig i år på Omegas bord er den klassiske Seamaster eller ’James Bond’-modellen, som vi kalder den i branchen. Det er et 300 meter vandtæt Seamaster med den klassiske flade urkasse og den karakteristiske lænke, der er gået hen og blevet ikonisk.

Her er man gået lidt ned i størrelse for at få noget, der går passer pænt under en skjorte og går godt med en sweater. Uret kommer ikke med dig, det er dig, der kommer med uret. Den er inspireret af den første udgave fra 70’erne, så den gør en gammel mand som mig glad, fordi den er meget tro mod den originale model blandet med den moderne forfinelse.”

Ca. pris: 38.000 kroner.

TAG Heuer Carrera Calibre 16 Chronograph:

”Det er 55 års jubilæet for uret, og det er derfor meget tro mod vintagelooket. Det er et sportsur med tidstager, der oprindeligt blev brugt til motorsport, hvor man skulle måle, hvor hurtigt man kunne køre.

Det kom ud af Carrera Panamericana-løbet, der blev kørt i Mellemamerika, hvor de røg ud over bjergsiderne, fordi de blæste af sted på grusveje for at vinde løbet. Der var mange kørere, der mistede livet dengang, og det var selvfølgelig med til at skabe legenden om det, der er i dag.”

Ca. pris: 25.000 kroner.

Glashütte Original Sixties Panorama Date:

”Man tænker måske, at et ur med grøn skive er lidt pudsigt, men det her er virkelig vellykket, og det ser pisse godt ud. Det er igen et klassisk herre ur med klare referencer til 60’erne. Det bliver kun produceret i 2018 frem mod Baselmessen næste år, og så kommer der ikke flere.”

”Det er ikke limited edition, men i og med det er en fabrik, der producerer et relativt lille antal, bliver den hurtigt støvsuget. Efter murens fald har Glashütte fået genetableret sig selv som en rigtig urmager i top kvalitet.”

Ca. pris: 60.000 kroner.

LÆS OGSÅ: Mandagens detalje: Denne skjorte tager kegler til sommer

LÆS OGSÅ: Louis Vuitton udnævner Virgil Abloh som ny kunstnerisk direktør

LÆS OGSÅ: Han Kjøbenhavn klar med ny Puma-kollektion: ”Vi er kommet langt bredere ud i verden”