Sneakers er ikke bare sneakers. Det en milliardforretning på verdensplan, hvor folk gerne ligger døgn i lange køer for at få fingrene i eksklusive modeller til videresalg.
På toppen af den amerikanske trone sidder den kun 16-årige Benjamin Kapelushnik, a.k.a. Benjamin 'Kickz' eller 'The Sneaker Don'. Til hverdag går han i high school, men ved siden af driver han webshoppensneakerdon.com, der udbyder nogle af verdens mest eftertragtede og sjældne sneakers. I omegnen af 5000 par ifølge Kickz selv.
Trods sin unge alder erBenjamin 'Kickz' blevet stjernernes foretrukne sneaker-pusher i et feinschmecker-marked ud over det sædvanelige. Blandt hans kunder er prominente navne som Snapchat-fænomenet DJ Khaled,French Montana, rapperen Chris Brown og P. Diddy.
Og forretningen går strygende, eller "boomin'" som er blevet "Kickz" catchphrase, efter at han optrådte i en Snapchat-video med DJ Khaled, hvor han blev spurgt til, hvordan forretningen gik og kort svarede: 'Boomin!'.
"Jeg er manden, der får tingene til at ske. Jeg kan få fat i sneakers, som andre ikke kan få fat i nogle andre steder," sigerBenjamin "Kickz" i et interview med BusinessInsider (se det nederst).
Et billede slået op af Business Is Boomin (@benjaminkickz) den
Han solgte sit første par sneakers til en klassekammerat, et par LeBron 9 "Galaxies", og det var startskuddet til karrieren, der er særdeles indbringende. Alene i år er det ifølgeNew York MagazineBen's ambition at sælge sneakers for 1 million dollars.
Hvordan han er kommet i kontakt med store kildenetværk af forhandlere, der forsyner ham med sjældne sneakers til videresalg fortæller historien ikke noget om.
Det er svært at finde hverdagstøj til mænd, som har kant. Det hele er sgu meget navy og klassisk. Og det er jo et resultat af, at så mange mænd simpelthen klæder sig kedeligt, for at sige det lige ud.