Perfekt gør ondt.

Perfekt kommer af fejl.

Perfekt er ensomt.

Perfekt kommer af pres.

Perfekt kræver timers arbejde.

Perfekt vækker dig tidligt om morgenen.

Perfekt varer ikke ved.

Perfekt er også alt det, som du ikke ser.

Sådan lyder budskabet i en ny reklamevideo fra barbergrejsfirmaet Gillette. Reklamen er lavet som optakt til De Olympiske i Rio de Janiero i Brasilien og handler om, at blandt andet de medvirkende sportsudøvere lever med et pres som deres nationers guldhåb og ansigter udadtil ved legene.

Spørgsmålet er, om de kan slå til. Om de kan levere til perfektion, når de skal. Det kan reklamen naturligvis ikke svare på, men i stedet viser den lidt af det arbejde, der ligger bag at nå succesfulde resultater, når det gælder. Og det arbejde ser ikke altid pænt ud. 

Tværtimod gør det ondt, når de sprinter på træningsbanen, støder kugler, vælter på cyklen og råber af dårlige resultater og skuffelser.

Derfor hedder reklamekampagnen 'Perfect isn't pretty' og akkompagneret af sangerinden Sias melankolske, følsomme stemme fornemmer man presset, sportsudøverne bærer på.

Hele deres tilværelse går dog ikke med modgang og hårdt arbejde.

Et stemningsskift rammer reklamevideoen cirka halvejs: hvor Neymar i begyndelsen mistede bolden, når han driblede, lykkes han tryllerier nu. Og den kinesiske svømmer Ning Zetao sætter ny verdensrekord, trods man tidligere så i videoen, at han blev tvunget i vandet som barn. Selve musikken skifter også fra følsomt til selvsikker rap af Pusha T, der blandt andet nævner 'what doesn't kill you makes you stronger'.

Så ligesom der med fiaskoer følger succes – eller omvendt – så er der også altid to sider af den potentielle medalje, disse sportsudøvere kan løbe af sted med, når De Olympiske Lege finder sted fra den femte til 21. august i år. Og hvad har alle disse mænd ellers tilfælles ud over de kommende lege? De bruger Gillette (i hvert fald i reklamen), når de ser sig selv i spejlet og holder trit med skægpragten.

Reklamestunt eller ej, er det et omkring to minutter langt indslag, der er værd at tjekke ud.

Se reklamevideoen her: