De ligner mini-skolekridt i formen. Det er lidt hårdt at tygge på til at starte med, men det bliver blødt, mens en skarp smag af ingefær breder sig i munden. Smagen falmer hurtigere end dets syntetiske alternativ, men ud over det er der ikke meget, som indikerer, at True Gum er et naturligt tyggegummi. Antallet af ingredienser kan tælles på hænderne og ender tyggegummiet på gaden i stedet for i skraldespanden, går der mellem tre og 12 måneder, før det klistrede stads er blevet ét med naturen.
 
Godt for miljøet, for kommunens pengekasse og for dine nye sneakers, hvis du træder i det. Og forhåbentlig for True Gum, som håber på, at den tyggegummiopskrift, de har brugt mere end 400 forsøg på at udvikle, kan blive banebrydende inden for deres område.
 
”Idealet er, at vi får folks øjne op for, at der er et alternativ til at gå og tygge på, plastik-ingredienser, aspartame og anden uønsket kemi. Det er jo ting, vi normalt aldrig ville drømme om at fylde kroppen med,” siger Morten Ebdrup, som er medejer i True Gum.

I nuværende stund har True Gum tre varianter på markedet; lakrids, mint og matcha samt ingefær og gurkemeje. Foto: True Gum

 
Den sunde, usunde vane
 
Du er sikkert blevet fortalt, at tyggegummi svømmer rundt i din krop syv år, hvis du kommer til at sluge det. Det er en myte, som alligevel har en vis sandhed i og med, at tyggegummi ikke er ubetinget godt for kroppen. Vi har svært ved at fordøje den komplekse, kemiske sammensætning, og det kan naturen heller ikke.
 
”Det var efter træning og et varieret aftenmåltid, at Peter (medejer af True Gum) og jeg af nysgerrighed kiggede på bagsiden af det tyggegummi, vi lige havde puttet i munden. En hurtig googlesøgning viste os, hvor usund en afslutning på en ellers sund dag, det var,” fortæller Morten Ebdrup.
 
Uvillige til at gå på kompromis med både tyggegummitrang og sunde vaner gik de to kolleger, venner og fremtidige businesspartnere i gang med at eksperimentere med naturlige tyggegummiopskrifter i Mortens køkken:
 
”Vi ville lave tyggegummi af den gamle skole med ægte gummi, direkte fra de sydamerikanske træer. Naive, som vi var, tænkte vi ’Pff, fem ingredienser, hvor svært kan det være?’, ”
 
Morten Ebdrup fortæller, at de første mange hundrede forsøg gik helt galt og efterlod ét stort, klistret rod. Enten smagte tyggegummierne af ingenting, eller også blev de stenhårde.
 
”På et tidspunkt overvejede vi faktisk at skabe et fitness-gum, som skulle give en markeret kæbelinje, ” joker han.
 
”Men det droppede vi trods alt. ”
 
Vedholdenhed, visioner og et naturligt tyggegummi
 
Det tog dem præcis 472 forsøg, virkelig mange timers oprydning og natligt overarbejde, men i februar 2017 havde de endelig en prototype på en lakridsvariant klar. To dage senere sagde de begge deres velbetalte konsulentjobs op, overtalte deres kollega Jacob til at gøre det samme, og de fandt desuden endnu en kandidat på LinkedIn med baggrund i fødevareindustrien.
 
”Vi var virkelig entusiastiske omkring vores produkt. Vi havde allerede talt med mange potentielle forhandlere og kunder, som også var begejstrede, så vi satsede alle vores sparepenge og gik ind i det med liv og sjæl, ” siger tyggegummiproducenten.
 
True Gum rammer et hul i markedet, hvor der stort set ikke er nogen konkurrence. SimplyGum er et mindre amerikansk brand, som også laver naturlige tyggegummier, men, påpeger Morten Ebdrup, bruger de almindeligt sukker i deres opskrift, hvor True Gum bruger sødemiddel udvundet fra birketræer i Finland.
 
Hvorvidt efterspørgslen på et naturligt tyggegummi reelt er stor nok, vil tiden vise. Nu, fire måneder efter debuten på det danske marked, kan du finde True Gum i 200 butikker. I slutningen af året er det tal fordoblet, og når 2019 lakker mod enden, skulle det naturlige tyggegummi gerne være at finde i omkring 1.000 butikker i ind- og udland.
 
”Det har været en hård opstart, men endelig har vi fået skabt et relativt skalérbart fundament. Vi kan se, at det går godt hos forhandlerne, og vi slår salgsrekord hver måned. Det er fedt at være nået hertil. Når det er sagt, er der mange udfordringer. Vi er jo oppe mod giganter, ” forklarer han.


Tyggegummiproduktion. Foto: True Gum

Koden til en god forretning
 
I loftlokalet ovenpå True Gums kontor ligger deres lillebitte fabrik, hvor alle tyggegummierne fremstilles. En lille, men højlydt tromle kører på højtryk og fabrikerer et hvidt lag af tyggegummistøv på gulvet, mens den søde, krydrede duft af mint afslører, hvilken variant dagens produktion står på.
 
Alle de bunker af færdigpakkede tyggegummiæsker, der er linet op i kasser langs væggene, er solgt og klar til at lande på butikshylderne Lige nu passer produktion og efterspørgsel sammen, men allerede i næste uge lanceres True Gum i Norge, og i takt med det stigende antal af forhandlere, er planen at virksomheden også skal vokse.
 
”Det er et high-volume game. Der skal sælges mange pakker tyggegummi, før det egentlig er en god forretning. Det forudsætter altså, at vi kan producere store mængder. Ikke mindst, hvis vi skal nå vores mål om at gøre naturligt tyggegummi til et tilgængeligt alternativ, ” siger Morten Ebdrup.
 
Er jeres produkt godt nok til at konkurrere med etablerede brands?
 
”Det synes jeg. Vi leverer måske ikke den længste smag, men til gengæld synes jeg, at vi leverer den bedste smag, som kommer fra de naturlige råvarer. Det er vores force. Jeg tror ikke, at vi bliver markedsdominerende, men jeg tror, at vi kan blive det oplagte valg for mange. Det er vi faktisk allerede nu.”

Her kan du købe True Gum:

-       7-Eleven-butikker over hele landet
-       Udvalgte museer som f.eks. Louisiana og Arken
-       Udvalgte Helsam-butikker 
-       Ricco’s kaffebarer
-       find andre forhandlere på www.truegum.com