Niels Lan Doky er netop blevet færdig med at indspille sin mest personlige plade i mange år.
Han byder inden for i huset i Helsingør, hvor store dele af pladen, ’River of Time’, er indspillet på et flygel i kælderen. Denne gang har ingen japanske producere fået lov til at foreslå, at han skulle fortolke en klassiker eller to. Det er kun hans egen musik. Indspillet på hans måde. Hans egen historie.
Niels Lan Doky begyndte sin professionelle karriere som 13-årig ved at spille på spisestedet Vingården i København. I dag, 43 år senere, er han en af de mest hyldede danske jazzpianister, han har spillet koncerter i hele verden, indspillet med jazzens koryfæer og vundet adskillige priser. I 1982 flyttede han til USA, senere boede han mange år i Paris, og for syv år siden vendte han til sin egen overraskelse tilbage til Danmark.
Annonse
Det er erfaringerne fra den historie, han gerne vil dele med os.
”Musikken er et sprog. Det er en måde at dele nogle stemninger og følelser på. Vores inderste væsen kommer frem, når vi spiller. Det kan ikke være anderledes,” siger han.
Niels Lan Doky forestiller sig nogle gange små sekvenser fra sit liv eller litteratur, han er optaget af, og komponerer en form for filmmusik til de fortællinger. Som lytter kan du få helt andre fortællinger for dit indre blik, men stemningen skulle gerne være den samme.
Som eksempel bruger han et nummer fra ’River of Time’, der hedder ’Houellebecq’, opkaldt efter den franske forfatter Michel Houellebecq. Han formår ifølge Niels Lan Doky at ramme en særligt fransk tristesse, et gråt og låst dagligdags-Frankrig, men beskrevet med små glimt af skæv humor. Den stemning kender Niels Lan Doky fra sine 24 år i Paris, og han har forsøgt at indfange den på ’Houellebecq’, som er blevet en blues.
Da Niels Lan Doky for syv år siden flyttede tilbage til Danmark, var det med to forliste ægteskaber i bagagen. Det første ægteskab blev afsluttet i god ro og orden. Det andet endte som ’et mareridt uden lige’. Men med sig havde han også 32 års erfaringer med at improvisere.
”Jazz er 98 procent improvisation,” siger han, og i improvisationen ligger en visdom, som Niels Lan Doky er blevet stadigt mere bevidst om undervejs:
”I jazz findes ikke forkerte toner. Du kan gøre enhver fejl til en ikke-fejl.”
I sin anden skilsmisse måtte han trække på erfaring. Han valgte at se mudderkastningen og advokatkrigene som terapi – en mulighed for at udvikle sig og blive klogere.
”Jeg har lært ufatteligt meget af den proces, og det er erfaringer, jeg ikke ville have været foruden. Jeg har fundet en utrolig balance, som jeg ikke har kendt til før.”
I dag kan Niels Lan Doky ikke forestille sig at flytte fra Danmark igen. Han er hjemme. På valentinsdag friede Niels Lan Doky til sin nye kæreste, hun sagde ’ja’, og ligesom Niels Lan Dokys tilværelse har ’River of Time’ fået nogle optimistiske toner.
Annonse
”Der er melankoli, helt sikkert, men der er også lys for enden af mørket.”
’River of Time’ er ude nu.
Niels Lan Doky
Født: 1962, København.
Flyttede som 17-årig til Boston for at studere jazz på Berklee College of Music.
Blev tidligt internationalt anerkendt som pianist og udgav blandt andet plader med sin bror Chris Minh Doky.
Han har udgivet flere end 40 album og produceret endnu flere.
Blev i 2010 udnævnt til ridder af Dannebrog og har siden fået kælenavnet ’The Knight of Jazz’.
Medstifter af ’International Jazz Collective’, der arrangerer jazzkoncerter i København.
Jeg har kun lært halvdelen af, hvad min far kunne med sine hænder. Og mine børn har lært mindre end halvdelen. De kan ingenting. Jeg tror, det vildeste, de kan, er at binde deres snørebånd. Det, tror jeg, kan være roden til noget af den mistrivsel, vi oplever.