Frederik Berner Kühl er gjort af et særligt stof

Frederik Berner Kühl er gjort af et særligt stof

Frederik Berner Kühl er stifter og designer af herretøjsmærket, der bærer hans eget navn, Berner Kühl. Foruden at have et eminent øje for at lade detaljen være kronen på værket er det en ukuelig kompromisløshed og en mangeårig drøm om at træde ind på modescenen, der driver foretagendet. Vi har spurgt nogle af modebranchens mest kompetente folk om, hvorfor den unge designstjerne har kurs mod himmelrummet.

Offentliggjort

Kasper Hostrup, indehaver af herretøjsbutikken GOODS

Da Frederik var 16-17 år, begyndte han at komme i butikken første gang. Vi lå nede i en kælder på Classensgade dengang. Han var lidt atypisk, for der var ikke så mange i hans aldersgruppe, der kom hos os. Samtidig var han bare enormt interesseret og vidende om produkter og brands allerede dengang. I 2012 flyttede jeg butikken op på Østerbrogade. I den forbindelse spurgte jeg Frederik, om han havde lyst til at arbejde hos os. Han var så interesseret i tingene i forvejen, og jeg havde brug for noget ekstra hjælp.

Han var meget dedikeret. Jeg har hørt fra nogle af de andre butikker her på gaden, at de har set ham møde ind klokken ni og vaske gulv, selvom han først skulle møde klokken 10. En time inden han overhovedet fik løn. Og vi åbner først klokken 11. Det er virkelig noget, man kan savne fra nutidens ungdom.

Han har altid talt om, at han ville starte sit eget brand. Hans store styrke er, at han både forstår retail igennem at have arbejdet her, men han kender også produktionen fra sin tid hos NN07. Han lagde så det sidste lag ovenpå, da han tog Creative Direction-uddannelsen på Polimoda i Firenze. I virkeligheden har han alle de lag, man har brug for, til at kunne starte et brand. Jeg tror, der er mange, der kun er eksperter på et enkelt af felterne. Han har det hele med.