Hvem glemmer for eksempel den brune lodenfrakke, Al Pacino står iført, da han får et par på kassen af den korrupte politiinspektør McCluskey i ’The Godfather’? Eller Humphrey Bogarts elegante trench i ’Casablanca’? Eller bjørnen Paddingtons blå duffel?
Som Paddington selv udbryder, da han første gang prøver den på i herretøjsbutikken:
Annonse
”Jeg synes, det er den pæneste frakke, jeg nogen sinde har set.”
Derfor er det også en af kalenderårets helt store beklædningsglæder, når efteråret vender tilbage, klorofylet forsvinder ud af træerne, og man i takt med farveskiftet ved, at det endelig er tid til at iføre sig en ordentlig frakke.
Frakken som genstand er først og fremmest en praktisk foranstaltning: Den er til for at holde dig tør og lun gennem regn, blæst og kulde. Mærkeligt er det derfor heller ikke, at mange af de mest ikoniske frakker, vi kender i dag, har deres oprindelse i militæret (eksempelvis ovennævnte trench- og duffelcoat).
Men en frakke er selvfølgelig også langt mere end ren og skær praktik. Æstetisk indeholder den et snart sagt uendeligt rum af udtryksmuligheder. Her kan du virkelig vise, hvem du er. Og hvor du er på vej hen.
Vi har udvalgt 12 frakker (og afarter heraf) til den kommende tid.
Jeg har kun lært halvdelen af, hvad min far kunne med sine hænder. Og mine børn har lært mindre end halvdelen. De kan ingenting. Jeg tror, det vildeste, de kan, er at binde deres snørebånd. Det, tror jeg, kan være roden til noget af den mistrivsel, vi oplever.