Simone Rocha lancerer sin første herretøjskollektion i samarbejde med H&M: ”Mine drengevenner har plaget mig om at lave herretøj i årevis”

I 10 år har den irske designer slået sig an på sin finurlige og feminine æstetik, og nu har Simone Rocha i samarbejde med H&M endelig kastet sig over herremoden. Vi har taget en snak med hende om den nye kollektion, om at skubbe til idéen om den klassiske herregarderobe og om at inkorporere fotografi i sit design.

Simone Rocha lancerer sin første herretøjskollektion i samarbejde med H&M: ”Mine drengevenner har plaget mig om at lave herretøj i årevis”
Offentliggjort

Der er løbet meget vand – og mange designerne – i åen siden H&M i 2004 for første gang præsenterede et designsamarbejde. Det skulle nemlig vise sig at blive en sådan succes, at der i dag nærmest ikke findes den designer eller det modehus, der ikke har teamet op med den svenske high street-gigant. Og så dog. For d. 11. marts lander endnu et samarbejde, og denne gang er H&M gået sammen med den iriske designer Simone Rocha, der gennem 10 år har slået sig an på sin finurlige og feminine æstetik.

Vi har sat hende stævne til en snak om at designe herretøj for første gang og stadig forblive tro mod sin stil.

I 2010 lancerede du et brand i eget navn og i 2014 udkom du med dit første collab med J Brand, mens du senere i 2018 blev udnævnt som kreativ direktør hos Moncler som en del af Genius Group. Hvordan adskiller det nye samarbejde med H&M sig fra dine allerede eksisterende ’kanaler’?

"Det er første gang, at jeg designer en kollektion, der henvender sig til hele familien, og netop det gør samarbejdet til noget ganske særligt. Den består af både herre- og børnetøj på lige fod med kvindetøj, som er det, Simone Rocha normalt er kendt for.

Tager man H&M’s model for designsamarbejder, der fokuserer på enkeltkollektioner med forskellige kreative eller brands, i betragtning, ser jeg dette som en unik engangsforestilling/one-off: En oplagt anledning til at reflektere over de 10 år, vi har eksisteret, og som en mulighed for at genbesøge vores arkiv og signaturer og fortolke dem på en ny måde.”

Som noget nyt lancerer du i samarbejdet med H&M for første gang herretøj. Hvorfor sker det først nu?

"Mine drengevenner har faktisk plaget mig om at lave herretøj i årevis, så det føles virkelig dejligt endelig at kunne lave noget specielt til dem. Jeg har altid været meget bevidst om at tage mig god tid og har sæson efter sæson nydt at perfektionere og gå i dybden med vores kvindekollektioner.

Jeg har aldrig ville skynde mig og tror, at det har været godt givet ud, at vi har taget os tid med herretøjet. Det har nemlig givet rum til, at en masse idéer og tanker har kunne bygge sig op gennem årene. Mange af vores styles kan helt ubesværet oversættes til herrekollektionen, og det har gjort processen meget naturlig.”

Simone Rocha lancerer sin første herretøjskollektion i samarbejde med H&M: ”Mine drengevenner har plaget mig om at lave herretøj i årevis”

Hvilke tanker har du gjort dig om herremode forud for samarbejdet? Forsøger du med din æstetik at skubbe til idéen om, hvad der traditionelt set opfattes som typisk for en herregarderobe?

“Jeg tror efterhånden, at vi alle bliver mindre og mindre rigide i vores ideer om, hvordan vi katagoriserer hhv. herre- og dametøj. Og heldigvis for det.

Der er en stigende tendens til at mikse og dele på tværs, så selvfølgelig skulle kollektionen være flydende. Jeg er tilgået opgaven ud fra en idé om at skabe noget til en samlet familie med fælles æstetik og stil. Én vision, én enhed.

I kollektionen optræder der forskellige versioner af den samme beklædningsgenstand, fx trenchcoaten og striktrøjerne, der er lavet både til ham og hende, men som har det til fælles, at de udspringer fra det samme og kan bæres af alle. Uagtet herre-, dame- og børnetøj, fandt jeg inspiration i vores designsignatur – fra tyl og strik til tailoring og udsmykning – og overvejede, hvordan den kunne overføres til tøj, der føles moderne og aktuelt i en nutidig kontekst og som samtidig afspejler udviklingen i den måde, vi klæder os på i dag.”

Simone Rocha har fra start slået sig an på sin finurlige og feminine æstetik, hvor perler, broderie anglaise, tyl og bombastiske silhuetter har snakket i munden på hinanden. Har det været nødvendigt at gå på kompromis med din æstetik for at skabe tøj der appellerer til mænd? Hvis ikke, hvordan afspejles Simone Rocha i kollektionen?

"Herretøj føles egentlig meget i tråd med vores etos og æstetik som brand. Da vi arbejdede med kollektionen, brugte vi en del tid på at skue tilbage i vores allerede eksisterende akriv – særligt på de jakkesæt og skjorter, der førhen var en stor del af vores kollektioner.

Det har derfor ikke været en helt ny verden, der åbnede sig, men snarere forfriskende igen at arbejde med mere androgyne former og styles, som jeg var meget draget af dengang jeg etablerede brandet. Den inspiration har helt fra start været en del af mit DNA på lige fod med tyl og perler. Jeg har altid afsøgt femininitet med kant.

Vi giver ofte noget, der traditionelt set opfattes som typisk piget et hårdt modstykke, og den balance synes jeg, at det lykkes os at overføre til herretøjet. Der handler om at sætte forskellige elementer stævne på en interessant måde. Herretøjet gav mig også mulighed for igen at arbejde med en samarbejdspartner gennem mange år, fotografen Jacob Lillis. Hans fotograferier af blomster i vinduer skudt i det nordlige England optræder på både overdele og accessories. Det føles virkelig som os, meget personligt og tro mod vores interesse i både kunst og fotografi.”

H&M bliver jævnligt beskyldt for greenwashing med grønne initiativer, når de årligt udkommer med kollektioner med langt højere frekvens end de store modehuse heriblandt dig eget brand Simone Rocha. Hvilke overvejelser har du gjort dig ift. det og hvilke grønne initiativer optræder i kollektionen?

"Jeg var imponeret over, at H&M var åbne overfor, at jeg kunne udvikle mine egne materialer til kollektionen. Kunderne skal have kvalitet og tidløst design. Tøj, der holder over tid og ikke blot bruges en enkelt gang.

I denne kollektion har vi skabt pieces lavet af mere bæredygtige materialer, såsom organic cotton og recycled polyester. Noget, der går hånd i hånd med H&M’s mål om kun at bruge bæredygtige materialer i 2030.

Netop den tilgang er med til at fremme måden, jeg arbejder som designer. Vi opgiver ikke idéer hver sæson eller går hurtigt videre. Det skal være muligt for kunderne at mikse nyt med gammelt. Tøjet skal værdsættes og kunne bruges i meget lang tid. Jeg tror virkelig på, at H&Ms samarbejdskoncept egner sig til den etos, for det handler immervæk om at tilbyde folk et stykke designhistorie. Jeg er overbevist om, at et godt forhold til vores tøj, og måden, vi værdsætter det på, er kernen i en mere bæredygtig modeindustri.”

Simone Rocha lancerer sin første herretøjskollektion i samarbejde med H&M: ”Mine drengevenner har plaget mig om at lave herretøj i årevis”
Simone Rocha lancerer sin første herretøjskollektion i samarbejde med H&M: ”Mine drengevenner har plaget mig om at lave herretøj i årevis”
Simone Rocha lancerer sin første herretøjskollektion i samarbejde med H&M: ”Mine drengevenner har plaget mig om at lave herretøj i årevis”
Simone Rocha lancerer sin første herretøjskollektion i samarbejde med H&M: ”Mine drengevenner har plaget mig om at lave herretøj i årevis”
Simone Rocha lancerer sin første herretøjskollektion i samarbejde med H&M: ”Mine drengevenner har plaget mig om at lave herretøj i årevis”
Simone Rocha lancerer sin første herretøjskollektion i samarbejde med H&M: ”Mine drengevenner har plaget mig om at lave herretøj i årevis”
Simone Rocha lancerer sin første herretøjskollektion i samarbejde med H&M: ”Mine drengevenner har plaget mig om at lave herretøj i årevis”