For ganske nylig placerede vi her på Euroman-redaktionen
årets hjemmebanetrøje fra Vestegnen på en ikke ret imponerende 9. plads på
listen over årets Superliga-uniformer.
Begrundelsen lød således:
”Brøndbys trøje i år er ikke decideret grim.
Måske kunne selve designet egentlig berettige den til en plads højere oppe på
listen. Men til gengæld er den en moralsk og værdimæssig falliterklæring på
størrelse med dengang, David Beckham blev ambassadør for VM i Qatar.
Spøg til side, måske er den ikke helt så
slem, men sidste år havde Brøndby valgt helt at udelade deres daværende sponsor
Danske Spil fra trøjen for at sende et signal om, at bettingfirmaer var noget,
der skulle markedsføres varsomt. Men det skal de så åbenbart ikke længere?! Alt
kan købes for penge, det er simpelthen bare et spørgsmål om, hvor meget der er
brug for dem.
Og ja, trøjen vil vel heller ikke sådan
vanvittigt meget frem i verden, så alt i alt er det altså ikke nok til mere end
en 9. plads i denne omgang.”
Men nu tager klubben revanche.
I samarbejde med designer Søren Le Schmidt og
tidligere statsminister (og stor Brøndby-fan) Helle Thorning-Schmidt har de
netop lanceret årets udebanetrøje, som udover selvfølgelig stadig at være
prydet af bettingfirmaet Betano på maven, kommer i en frisk kongeblå farve, gul
halskrave og et mønster, der minder lidt om en Zapp-ispind.
Og det var faktisk Helle Thorning-Schmidt,
der i sin tid blev tilbudt at give et bud på trøjen. Efterfølgende hev hun sin
designerven Søren med i projektet.
”Som fan er jeg både stolt og ydmyg omkring
det at være med til at designe en spillertrøje til drengene fra Vestegnen
sammen med Hummel, og jeg håber, den kan inspirere spillerne til at hive rigtig
mange sejre med hjem, når vi spiller på udebane. Jeg håber, at den er fed at
spille i, og jeg krydser fingre for og beder til, at fansene vil tage godt imod
den, så blå og gul kan fylde endnu mere i gadebilledet og på stadions rundt om
i landet,” siger den tidligere statsminister i en pressemeddelelse.
Annonse
Og det er selvfølgelig Søren Le Schmidt, der
lidt mere lavpraktisk har fået gjort trøjen til virkelighed. Og for ham har det
været en anderledes udfordring at få lov til at designe en fodboldtrøje.
”Det har været en sjov opgave at få lov at
give mit ’take’ på en ny fodboldtrøje sammen med Helle. Selvom vi er glade for
klassiske detaljer, har vi også været drevet af at udfordre det traditionelle
grafiske design af fodboldtrøjer med noget mere organisk. Derfor er mønstre,
striber og figurer erstattet af noget mere udefinerbart,” fortæller han.
Flere spillere har undervejs også været med i
processen for at sikre, at materialevalg og mindre detaljer blev præcis, som de
skulle være.
Brøndby spiller for første gang i trøjen, når
de den 21. september møder AGF på udebane.
Du kan se flere billeder af trøjen og erhverve dig den
lige her.
Jeg har altid interesseret mig for mennesker. Det er min store styrke. Det er også derfor, jeg var god som lærer. Snakke med dem, lytte til dem, forstå dem, give dem gode råd og vejledning. Jeg har altid elsket den der kontakt med mennesker. Den byggede jeg ind i fodbolden.