Foto: Nicky Bonne

Tre succesfulde mænds gode råd til iværksættere

Historierne om telefonsælgeren, der vendte gæld til millionoverskud, og om champagne-importøren, der i en ganske ung alder omsatte for millioner, er gode inspirationskilder for dem, der går med iværksætterdrømme.

Men hvor skal man starte, og hvordan kommer man fra idé til økonomisk overskud? Det giver tre mænd, der alle har haft succes med startups, her gode råd om:

Jon Froda, Podio

Jon er medstifter af Podio, der er et samarbejdsværktøj på nettet, der kan sammenlignes med et Facebook for virksomheder. Det blev solgt til amerikanske Citrix i 2012 for 260 mio. kr. Jon Froda arbejder stadig for Podio.


Jon Froda. Foto: Nicky Bonne.

1. Vær ikke bange for at dele din idé tidligt. Du har brug for at få feedback fra folk, der er smartere end dig selv. Og hvis du holder kortene tæt til kroppen, får du dårlig rådgivning. Og nej, folk stjæler ikke din idé, det har de for travlt til.

2. Se på din idé, og spørg dig selv: ”Er det her virkelig en forretningsidé?” Jeg siger det, fordi jeg møder mange mennesker med gode ideer, men en god idé er ikke nødvendigvis en god forretning. Ideen kan stadig realiseres, fx i form af en NGO eller en forening. Hvis det virkelig er en god forretningsidé, så er det bare med at komme i gang. Danmark er det bedste sted at starte, du har absolut intet at frygte.


Michael Hansen, Issuu

Michael er medstifter af Issuu, der er verdens hurtigst voksende platform for gratis online-publicering af magasiner med 80 mio. læsere. Issuu har taget over 100 mio. kr. ind i venturekapital og har i dag fået ny, amerikansk ledelse. Michael Hansen og de tre øvrige stiftere har stadig ejerandele i firmaet.


Michael Hansen (th.). Foto: Nicky Bonne.

1. Steve Jobs sagde: ”There are a thousand no’s for every yes.” Sørg for, at du udnytter dine ressourcer optimalt. Det kræver kun ét fejltrin, én forkert kontrakt, før andre træffer beslutningerne for dig. Dermed forsvinder en af dine vigtigste styrker som startup: Evnen til at bevæge sig hurtigt og træffe de valg, der holder kunderne glade. Hold det simpelt og fokuseret.

2. Design matters. Design skal forstås i den bredeste forstand. Hvordan er produktet skruet sammen, hvordan tager det sig ud, og ikke mindst hvordan kommer det i hænderne på kunderne? Alle led i processen skal iscenesættes og styres. Start med kunden, og tænk baglæns. Som følge heraf er det kombinationen af videnskab og humaniora, der skaber magi.

3. Constant care. Jeg mener, at Mark Zuckerberg på et tidspunkt sagde, at Facebook vandt social network-krigen, fordi ”we cared the most”. Det handler om at omgive sig med mennesker, der udviser kærlighed til det, de laver og gør, fordi de tror på visio-nen. Det, man elsker, er man villig til at udvise en ekstrem grad af omsorg over for, og det giver den attitude, der er absolut nødvendig for ikke at knække halsen.


Stig Myken, Fullrate

Stig er adm.dir. og en af fem stiftere. Fullrate blev grundlagt i 2005 og specialiserede sig i billigt bredbånd. Firmaet blev købt af TDC i 2009 for et beløb, der skønnes at være omkring 400 mio. kr. Stig Myken er i dag direktør i opstartsvirksomheden Concepy.


Stig Myken. Foto: Nicky Bonne.

1. Sørg for, at der altid er et billede af en kunde i dine tekniske diagrammer.

2. Plans are nothing – planning is everything. Jo mere du forbereder dig, des bedre er du rustet til at klare uventede udfordringer.

3. Forholdet mellem entreprenør og investor – og internt mellem iværksætterne – er ideelt et kærlighedsforhold, men bliver ofte sat under pres i løbet af virksomhedens levetid. Hvis kærligheden er slidt, så er gensidig respekt det næstbedste. Hvis det også er svært, så prøv at formulere en fælles skæbne for at holde sammen.

LÆS OGSÅ: Claus Moseholm: "Det er jo ren nonsens"

LÆS OGSÅ: "Vi gik så meget i flæsket på konkurrenterne. Hvis det havde været lovligt at slå dem ihjel, havde jeg gjort det"

LÆS OGSÅ:  4 succesfulde mænd giver 4 råd til arbejdslivet

Se, hvad vi ellers skriver om: Guide og Iværksætter