Ny bog går tæt på instruktøren bag ’Blinkende lygter’ og ’Den sidste viking’

Bogen ’Anders Thomas Jensen’ sætter fokus på en af landets mest private instruktører.

Ny bog går tæt på instruktøren bag ’Blinkende lygter’ og ’Den sidste viking’
Offentliggjort

CANNES, ÅR 2000. Den årlige filmfestival går på hæld. Natten omslutter den franske kystby, og de fleste beværtninger har smidt kunderne på porten.

På fortovet uden for et værtshus sidder et par hæse danskere og synger temasangene fra Disneys klassikere ’Skønheden og Udyret’, ’Aladdin’ og ’Junglebogen’. Stemmebåndene smøres med Baileys.

I koret er Anders Thomas Jensen. Den unge, fandenivoldske filminstruktør er stadig ved at finde fodfæste i filmbranchen.

På fortovet sidder også filmkritiker ved Information, Christian Monggard. Han startede på avisen for kun tre år siden og har lagt mærke til Anders Thomas Jensen, der på det her tidspunkt endnu kun har et par kortfilm på CV’et, men har vakt opmærksomhed som manuskriptforfatter på ’I Kina spiser de hunde’.

Anders Thomas Jensen har endnu til gode at cementere sit eget navn på det store lærred. Det vil alt sammen ændre sig om få måneder, når instruktørens første spillefilm, ’Blinkende lygter’, rammer de danske biografer og markerer starten på hans rejse fra ungt talent til en toneangivende stemme i dansk film.

’Blinkende lygter’ vil også bevise hans særlige evne til at skrive replikker, der citeres af generationer.

25 år efter samler Christian Monggaard og kollegaen Jacob Wendt Jensen, journalist og filmkritiker, op på Anders Thomas Jensens karriere fra ’Blinkende lygter’ til ’Den sidste viking’, der netop er udkommet med Mads Mikkelsen i en af hovedrollerne, i den kilotunge bog ’Anders Thomas Jensen’, hvor hans univers af knudrede mænd foldes ud.

”Historien om Anders Thomas Jensens succes er også historien om dansk films succes inden for de seneste 30 år. Han er en af de mest produktive og dygtige instruktører og manuskriptforfattere, vi har herhjemme. Dansk film ville ikke se ud, som den gør i dag, uden ham,” siger Christian Monggaard.

Er der et før og efter Anders Thomas Jensen for dansk filmkunst?

”Jeg vil hellere sige, at der er et før og efter Ole Bornedals ’Nattevagten’ fra 1994, som Anders Thomas Jensen og hans slæng var inde og se dengang. Da genfødes dansk film, og så kommer ’Pusher’, dogmefilmene og Anders Thomas Jensen, der markerer sig som en ung skrivekugle med replikken og ordet i sin magt,” siger Christian Monggaard og tilføjer:

”Men går man ned i maskinrummet af dansk film gennem de seneste 30 år, så finder man ham her, der og alle vegne. Han er ikke den fine herre i toppen af dansk film, han sidder og roder med motoren og har beskidte fingre.”

Jacob, hvad ville I gerne afdække om Anders Thomas Jensen med bogen?

”Det spændende ved ham er, at han laver den samme film igen og igen. Ligesom Alfred Hitchcock og andre store mestre gjorde det. Selvom det er nye udklædninger, historier og karakterer, turnerer han over det samme tema: Mænd, der ikke er særligt godt placeret i samfundet, der ikke har deres egen biologiske familie, men som så finder sig til rette blandt ligesindede.”

Jacob Wendt Jensen og Christian Monggaard.
Jacob Wendt Jensen og Christian Monggaard.

Anders Thomas Jensens film har det med at sælge flere hundrede tusinde biografbilletter, mere end de fleste andre danske film. Hvad er det, han kan?

”Balancere drama og komik på fantastisk vis. Han plejer at sige, at ethvert grin i et manuskript koster en følelse, hvis der ingen grund er til, at det er der. Hvis man bare gakker ud, gider ingen se på det. Men hvis det sjove er rodfæstet i det alvorlige, så gider vi,” siger Jacob Wendt Jensen, mens det fra Christian Monggaard lyder:

”Han er forblevet sin egen og er kompromisløs som historiefortæller og instruktør. Den raphed, der er i replikken, de veltegnede figurer og svirpet med halen, er kun ham. Man har sammenlignet Erik Balling med Ludvig Holberg, der satte et troldspejl op for danskerne og sagde: ’Her er jeres skønhed, latterlighed og fejlbarlighed.’ Han leverede et kærligt og kritisk portræt af Danmark og danskerne. Anders Thomas Jensen gør det samme, han er en moderne Balling og Holberg, han kan gennemskue, hvilken sammensat natur vi har, og forstår at udstille vores smålighed og forlorenhed, men også at vise vores generøsitet og oprigtighed.”

Anders Thomas Jensen har nogle faste samarbejdspartnere som Nikolaj Coster-Waldau og Mads Mikkelsen. Sidstnævnte er på forsiden af det seneste Euroman. Hvilken betydning har Mads Mikkelsen og Anders Thomas Jensens parløb haft for deres respektive karrierer?

”Hos Anders Thomas Jensen får Mads lov til at have store armbevægelser, han kan give den gas på den dramatiske og humoristiske front. Der er ikke meget hverdagsrealisme i deres film sammen. Hver gang de laver en ny film, siger Mads, at det nok bliver den sidste, han kommer til at lave, for ingen andre vil lave film med ham bagefter. Det er den type chancer, de tager sammen,” siger Christian Monggaard.

”Anders Thomas Jensen betyder meget for Mads Mikkelsen. Det er Mikkelsens mulighed for at komme hjem, gakke ud og afprøve grænserne for sit talent uden at blive stoppet, som han gør i store Hollywood-produktioner. Man siger, at skuespillere går til teatret for at afprøve sig; Mads Mikkelsen går til Anders Thomas Jensen,” lyder det fra Jacob Wendt Jensen.

Hvad er det ved ham, der gør, at han er blevet replikleverandør for en generation, at vi stadig citerer hans film?

”Når man sidder til bords med ham, er det som en vulkan. Han kan finde på og finde på og finde på nye idéer. Hvis noget ikke duer, finder han på noget nyt. Der er nogle mennesker her på jorden, der er hurtigere og mere kreative end andre, og når Anders Thomas Jensen er i form, er han uovertruffen,” siger Jacob Wendt Jensen.

Monggaard, hvad kan man lære af Anders Thomas Jensen?

”At man skal være tro mod sig selv og sit kunstneriske output. Og så er jeg imponeret og misundelig over hans arbejdsomhed og produktivitet. Han arbejder meget og det går stærkt. Det kræver dedikation, og at man i perioder ser stort på, hvad man ellers måtte have lyst til.”