CANNES, ÅR 2000. Den årlige filmfestival går på hæld. Natten omslutter den
franske kystby, og de fleste beværtninger har smidt kunderne på porten.
På fortovet uden for et værtshus
sidder et par hæse danskere og synger temasangene fra Disneys klassikere ’Skønheden
og Udyret’, ’Aladdin’ og ’Junglebogen’. Stemmebåndene smøres med Baileys.
I koret er Anders Thomas
Jensen. Den unge, fandenivoldske filminstruktør er stadig ved at finde fodfæste
i filmbranchen.
På fortovet sidder også
filmkritiker ved Information, Christian Monggard. Han startede på avisen for
kun tre år siden og har lagt mærke til Anders Thomas Jensen, der på det her
tidspunkt endnu kun har et par kortfilm på CV’et, men har vakt opmærksomhed som
manuskriptforfatter på ’I Kina spiser de hunde’.
Anders Thomas Jensen har endnu
til gode at cementere sit eget navn på det store lærred. Det vil alt sammen
ændre sig om få måneder, når instruktørens første spillefilm, ’Blinkende lygter’,
rammer de danske biografer og markerer starten på hans rejse fra ungt talent
til en toneangivende stemme i dansk film.
’Blinkende lygter’ vil også
bevise hans særlige evne til at skrive replikker, der citeres af generationer.
25 år efter samler Christian
Monggaard og kollegaen Jacob Wendt Jensen, journalist og filmkritiker, op på
Anders Thomas Jensens karriere fra ’Blinkende lygter’ til ’Den sidste viking’,
der netop er udkommet med Mads Mikkelsen i en af hovedrollerne, i den kilotunge
bog ’Anders Thomas Jensen’, hvor hans univers af knudrede mænd foldes ud.
”Historien om Anders Thomas
Jensens succes er også historien om dansk films succes inden for de seneste 30
år. Han er en af de mest produktive og dygtige instruktører og
manuskriptforfattere, vi har herhjemme. Dansk film ville ikke se ud, som den
gør i dag, uden ham,” siger Christian Monggaard.
Annonse
Er der et før og efter Anders Thomas Jensen for dansk filmkunst?
”Jeg vil hellere sige, at der er et før og efter Ole Bornedals ’Nattevagten’ fra 1994, som Anders Thomas Jensen og hans slæng var inde og se dengang. Da genfødes dansk film, og så kommer ’Pusher’, dogmefilmene og Anders Thomas Jensen, der markerer sig som en ung skrivekugle med replikken og ordet i sin magt,” siger Christian Monggaard og tilføjer:
”Men går man ned i maskinrummet af dansk film gennem de seneste 30 år, så finder man ham her, der og alle vegne. Han er ikke den fine herre i toppen af dansk film, han sidder og roder med motoren og har beskidte fingre.”
Jacob, hvad ville I gerne afdække om Anders Thomas Jensen med bogen?
”Det spændende ved ham er, at han laver den samme film igen og igen. Ligesom Alfred Hitchcock og andre store mestre gjorde det. Selvom det er nye udklædninger, historier og karakterer, turnerer han over det samme tema: Mænd, der ikke er særligt godt placeret i samfundet, der ikke har deres egen biologiske familie, men som så finder sig til rette blandt ligesindede.”
Jacob Wendt Jensen og Christian Monggaard.
Anders Thomas Jensens film har det med at sælge flere hundrede tusinde biografbilletter, mere end de fleste andre danske film. Hvad er det, han kan?
”Balancere drama og komik på
fantastisk vis. Han plejer at sige, at ethvert grin i et manuskript koster en
følelse, hvis der ingen grund er til, at det er der. Hvis man bare gakker ud,
gider ingen se på det. Men hvis det sjove er rodfæstet i det alvorlige, så
gider vi,” siger Jacob Wendt Jensen, mens det fra Christian Monggaard lyder:
”Han er forblevet sin egen
og er kompromisløs som historiefortæller og instruktør. Den raphed, der er i
replikken, de veltegnede figurer og svirpet med halen, er kun ham. Man har
sammenlignet Erik Balling med Ludvig Holberg, der satte et troldspejl op for
danskerne og sagde: ’Her er jeres skønhed, latterlighed og fejlbarlighed.’ Han
leverede et kærligt og kritisk portræt af Danmark og danskerne. Anders Thomas
Jensen gør det samme, han er en moderne Balling og Holberg, han kan gennemskue,
hvilken sammensat natur vi har, og forstår at udstille vores smålighed og
forlorenhed, men også at vise vores generøsitet og oprigtighed.”
Anders Thomas Jensen har nogle faste samarbejdspartnere som Nikolaj Coster-Waldau og Mads Mikkelsen. Sidstnævnte er på forsiden af det seneste Euroman. Hvilken betydning har Mads Mikkelsen og Anders Thomas Jensens parløb haft for deres respektive karrierer?
”Hos Anders Thomas Jensen
får Mads lov til at have store armbevægelser, han kan give den gas på den
dramatiske og humoristiske front. Der er ikke meget hverdagsrealisme i deres
film sammen. Hver gang de laver en ny film, siger Mads, at det nok bliver den
sidste, han kommer til at lave, for ingen andre vil lave film med ham bagefter.
Det er den type chancer, de tager sammen,” siger Christian Monggaard.
Annonse
”Anders Thomas Jensen
betyder meget for Mads Mikkelsen. Det er Mikkelsens mulighed for at komme hjem,
gakke ud og afprøve grænserne for sit talent uden at blive stoppet, som han gør
i store Hollywood-produktioner. Man siger, at skuespillere går til teatret for
at afprøve sig; Mads Mikkelsen går til Anders Thomas Jensen,” lyder det fra
Jacob Wendt Jensen.
Hvad er det ved ham, der gør, at han er blevet replikleverandør for en generation, at vi stadig citerer hans film?
”Når man sidder til bords
med ham, er det som en vulkan. Han kan finde på og finde på og finde på nye idéer.
Hvis noget ikke duer, finder han på noget nyt. Der er nogle mennesker her på
jorden, der er hurtigere og mere kreative end andre, og når Anders Thomas
Jensen er i form, er han uovertruffen,” siger Jacob Wendt Jensen.
Monggaard, hvad kan man lære af Anders Thomas Jensen?
”At man skal være tro mod
sig selv og sit kunstneriske output. Og så er jeg imponeret og misundelig over
hans arbejdsomhed og produktivitet. Han arbejder meget og det går stærkt. Det
kræver dedikation, og at man i perioder ser stort på, hvad man ellers måtte
have lyst til.”
”Jeg kan love dig for, at jeg har meget på hjerte. Men det kommer jeg ikke til at blande ind i min karriere. Det er ikke professionelt interessant for mig at udtale mig om ting. At jeg selv mener en masse i det private … fair snak. Men den snak kan jeg tage med nogle venner.