Det kan være for din egen skyld, for din partners skyld eller for kontorlandskabets skyld. De fleste af os vil gerne dufte godt. Desværre begrænser den store parfume-videnskab sig ikke til, at du nødvendigvis erhome safe, hvis du nøjes med at gnide håndleddene med Old Spice hver morgen. 

Mange mænds duft-rutiner har ingen udløbsdato. Du, eller en du kender, har muligvis duftet på præcis samme måde i årtier. Det kan dog være værd at overveje, om du og din omverdenen ikke ville sætte pris på en forandring. Enten i valg af duft, eller måden, du bruger duften på. 

De endeløse duft-muligheder kan være uoverskuelige, så Euroman har allieret sig med Aivaras Stanevicius, der ejer parfume-butikken Crime Passionnel i Indre København. Her er din guide til, hvad du skal tænke over, når du køber og bruger parfume. 

Det skal du vide om dufte til mænd

”Det er først og fremmest vigtigt at vide, at der er stor forskel på mainstream-dufte og niche-duftene. I mainstream-duftene får du svært ved finde én eneste dyr ingrediens, men derfor kan duften godt være dyr. De dufte er lavet for at please forbrugeren, og så bliver pengene ikke brugt på luksuriøse ingredienser, men på branding og dyre flasker, der bliver prydet af kendisser. Duftene er som regel meget midtersøgende og ikke så kreative.

De uafhængige niche-huse masseproducerer ikke deres dufte, de bruger ikke penge på marketing og har større fokus på kvalitets-ingredienser. Prisen afspejler dels kvaliteten af ingredienserne, men også hvor kreativ og unik duften er. Men det handler også om, hvad ens næse er vant til. Hvis man ikke har vænnet sin næse til at dufte til kvalitetsparfumer, får man måske ikke så meget ud af at købe en dyrere parfume. Hvis man først har udfordret sig selv med en mere kreativ duft, udvikler ens duftesans sig, og så får man svært ved at gå tilbage til de mere ordinære dufte. Det er heller ikke så sjovt at køre i en Rolls Royce i et år, for så at gå tilbage til at køre i en Skoda.”

Hvilke typer af dufte findes der?

De forskellige dufttyper differentieres grundlæggende af, hvor koncentreret andelen af duftolier og dermed duften er:

  • Aftershave: 1-2% duftolier. 
  • Eau de cologne: 2-4% duftolier. 
  • Eau de toilette: 5-15 % duftolier.
  • Eau de parfum: 15-20% duftolier. 
  • Extract de parfum: 20-30% duftolier.

"Jo mere koncentreret duften er, jo dyrere er den generelt også. Man skal selvfølgelig også tænke over, at jo mere koncentreret en parfume er, jo længere dufter den også. Hvis man bruger en eau de toilette, kan man blive nødt til at applicere den igen hver tredje eller fjerde time, mens et enkelt sprøjt extract de parfum kan holde i op til 24 timer,” fortæller Aivaras Stanevicius. 

Hvilke parfume-ingredienser gør en duft dyr?

”Ingredienser til parfume er generelt dyre, og selv jasmin er dyrere end guld per gram. Verdens dyreste ingrediens er agartræ. Prisen varierer alt efter træsort, mængden af agartræ og træets alder. Den dyreste sort koster 9 millioner dollars per kilo. Ambergris, der egentlig bare er opkast fra hvaler, er også en meget dyr og eksklusiv ingrediens, der har hav- og jordagtige toner. Mange tror også, at vanilje er en billig og meget tilgængelig ingrediens, der findes i mange parfumer, men i mainstream-parfumer finder man kun kunstig vanilje. Rigtige vaniljekorn, der giver den bedste søde duft, koster 6.000 dollars pr. kilo.”

Hvad skal du tænke på, når du køber en duft? 

”Vi kan grundlæggende ikke sige, at den danske mand skal vælge den og den parfume. En parfume er den mest intime gave, man kan give til sig selv. Når man køber en parfume, skal man være egoistisk og arrogant, for en parfume er noget, man køber for at tilfredsstille sig selv, ikke andre. En parfume kan ikke tilfredsstille alle, så vælg altid en parfume, du selv kan lide. Konteksten er også vigtig for hvilken parfume, du bør købe. Vil du gerne bare friskes op? Eller vil du bemærkes? Det er ekstremt individuelt.”

Hvad foretrækker danske mænd generelt, når det kommer til dufte?

”Skandinaviske mænd har ikke den store tradition for at bruge parfume. De plejer generelt at gå ned ad den sikre parfume-sti med friske, citrus-agtige dufte. De vil ikke skille sig for meget ud, og går efter en diskret og ren duft. Omvendt fornemmer jeg også, at de danske mænd er blevet mere modige og bevidste om, hvad der gør en duft god og interessant. Danske mænd kan sagtens blive bedre til at dufte og udfordre sig selv, for vi kan dufte op mod 10.000 forskellige toner, men vi stoler mere på vores andre sanser – det er ærgerligt.”

Hvordan skal du bruge din duft? 

”Parfumen skal helst appliceres der, hvor huden er varmest. Det er der, hvor blodet løber igennem. Personligt kan jeg godt lide at sprøjte på albueleddet, når det er sommer, og man har korte ærmer på, for hver gang man bevæger armen, vil duften blive spredt. Hvis man har lange ærmer på, foretrækker jeg parfume lige over kravebenet. Her bliver duften spredt, når vi bøjer hovedet, eller når folk krammer os.”

Kan man sprøjte parfume på tøjet, hvis man ikke bryder sig om at sprøjte direkte på huden?

Det kan man godt, men det er vigtigt, at man forstår, at man på den måde går glip af det personlige præg, man kan give parfumen. Duften reagerer individuelt på forskellige hudtyper, temperaturer og klimaer. Ved at sprøjte på tøjet bliver duften mere standardiseret. Sprøjter man på huden, bliver duften en del af dig.”

Hvad med i håret?

”Det kan man gøre, men den alkohol, parfumen indeholder, kan udtørre ens hår, så jeg ville personligt ikke gøre det.”

I nogle verdensdele blander man parfumer. Hvad er din holdning til det?

”Det er rigtigt, at der findes meget forskellige kulturer for, hvordan man bruger parfumer rundt omkring i verden. Hos de franske parfumehuse ville det være decideret tabuiseret at blande parfumer. I Mellemøsten er det er derimod meget almindeligt at blande helt op til fem forskellige former for dufte samtidig. Samtidig bruger den gennemsnitlige, mellemøstlige mand cirka fem gange så meget parfume i løbet af et år som en europæisk mand. Personligt synes jeg, at man kan gøre, som man selv lyster. Engang havde jeg syntes, at det var helt utænkeligt at blande dufte. På den anden side skal der være plads til, at man kan eksperimentere med duftene og udfordre sig selv.”

Skal man holde sig til én duft eller veksle mellem flere?

”Personligt kunne jeg ikke forestille mig at begrænse mig til én duft alle ugens dage. Omvendt er der nogen, der har fundet en duft, de kan lide, og så kan de holde sig til den duft i flere årtier. Der bliver én særlig duft en del af, hvem man er. For mig svarer det bare til at spise på den samme restaurant altid, fordi man ved, maden er god. Jeg synes, man gør sig selv en tjeneste ved at prøve forskellige dufte.”

Fire niche-parfumer, du bør prøve

Anbefalet af Aivaras Stanevicius

lm aldeyxc.jpg

Det sikre valg: LM Parfums - Aldheyx

"Frisk, ren og uskyldig eau de parfum. 'Aldheyx' giver følelsen af lige at være trådt ud af badet, og indeholder samtidig skarpe undertoner. Skøn blanding af hvid musk, aldehyder og det træ-aromatiske cashmeran."

1.200 kroner for 100 ml hos Crime Passionnel.

private.jpg

Den maskuline: Jovoy Paris - Private Label

"Jordet, røget, læder-agtig og elegant. Selvom 'Private Label' er knastør, er den stadig sød og forførende. Tilførslen af papyrus-halvgræs giver parfumen en god bitterhed, der går godt til lædertonerne."

970 kroner for 100 ml hos Jovoy Paris

fan.jpg

Den extravagante: Nishane - Fan Your Flames

"Inspireret af den sufistiske poet Rumis formaning: 'Set your life on fire. Seek those who fan your flames'. Meget mættet aroma med toner af tørret frugt og sødmen fra tobak-blade. Rom og kokosnød kaster tankerne hen på luksuriøs, japansk brandy."

1.344 kroner for 50 ml hos Nishane.

not today.jpg

Den modige: Unum - But Not Today

"Denne extract de parfum er inspireret af kannibal-filmen 'Hannibal', der primært blev filmet i Firenze. Parfumen er fuld af metalliske, blodige toner. Hele 47 forskellige blodnoter og 15 Madonna-lilje-toner er blevet tilsat, indtil effekten er blevet ideel. Denne parfume vil dele vandene, men jeg elsker den."

1.568 kroner for 100 ml hos Filippo Sorcinelli.

Fire letgenkendelige klassikere

Anbefalet af Charlotte Nørlev, fragrance-indkøber for Magasin

"Fællesnævneren for de mest populære dufte er, at der ret ofte er citrusfrugt i topnoterne, hvilket giver en frisk åbning – og så er citrus en duft, som mange forbinder med noget positivt, lys, glæde og friskhed.

Derudover er det fire kendte brands, der står bag de udvalgte dufte, og det er der selvfølgelig noget velkendt og trygt ved. Alle fire brands står for kvalitet og ordentlighed – og hvem vil ikke gerne købe ind på den?"

chanel.jpg

Den friske: Chanel Allure Homme Sport

"Denne er en favorit blandt mange kvinder, og sikkert derfor også deres mænd. Det er en frisk og aromatisk duft, der ikke er for tung – og samtidig er meget maskulin og tidsløs. Helt klart en klassiker."

560 kroner for 50 ml hos Magasin

terre.jpg

Den alsidige: Terre d’Hermés

"En dyb men diskret duft af citrus, der udvikler sig til at dufte mere af træ-noter, efterhånden som den folder sig ud. En god, klassisk duft, alle kan lide, og som aldrig bliver for tung. Er god til både dag og aften, og passer stort set til alle typer."

887 kroner for 75 ml hos Hermés

booss.jpg

Nyklassikeren: Boss The Scent For Him

"En duft, der egentlig ikke har så mange år på bagen, men som virkelig har fået fat. En varm, krydret, men raffineret duft – og igen en duft med citrusfrugter, der får dybde af læder og krydderier, der gør den virkelig spændende."

570 kroner for 50 ml hos Magasin

tomford.jpg

Den potente: Tom Ford Oud Wood

"En meget intens og karakteristisk duft, der blandt andet indeholder oud, der ellers er mest anvendt i Mellemøsten. Oud kommer i forening med en masse trænoter. På papiret kan den godt lyde meget specielt og ikke særlig egnet til de nordiske mænd, men lige præcis i denne perfekt afbalancerede kombination, dufter det helt fantastisk. En duft for de allermest maskuline!"

1.891 kroner for 100 ml hos Mr. Porter