Det begyndte med Balenciagas astronomisk dyre lædertaske, der var en slags hyldest til Ikeas verdenskendte FRAKTA-indkøbsnet. Ikea fulgte op med en kampagne for den ægte vare: Sådan genkender du en uforfalsket FRAKTA. Og det var sådan set meget sjovt. En kærlig kommentar til en modebranche, der er splittet mellem snobberi og en fascination af populærkulturen.
Men så begyndte andre designere at lukrere på FRAKTA-posens virale potentiale.
Først var det L.A.-mærkerne Pleasure og Chinatown Market, der lancerede en kasket.
Annonse
Så syntes hollanske Hagel Studio, at det var en god ide at sy posen om til en støvle.
Wang har tidligere fået opmærksomhed på at lave populære sneakers om til forureningsdæmpende masker, der kan være relevante at bære i verdens smog-hærgede storbyer.
Spørgsmålet er, om vi har nået bunden af posen med Ikea-streetwear, eller om nogen lige straks hiver en lækker, knitrende hættebluse op af den.
Jeg har kun lært halvdelen af, hvad min far kunne med sine hænder. Og mine børn har lært mindre end halvdelen. De kan ingenting. Jeg tror, det vildeste, de kan, er at binde deres snørebånd. Det, tror jeg, kan være roden til noget af den mistrivsel, vi oplever.