Med solbriller gælder det om at rykke hurtigt, hvis man vil være med i angribergruppen og ikke bare sidde på hjul bagest i feltet. Det er ikke længe siden, at små runde briller blev afløst af smalle Terminator-briller, der igen blev afløst af spidse 1950’er-inspirerede katteøjne som det hippeste, man kan gemme øjnene bag.

Og nu ser det altså ud til, at en ny trend har forsøgt et udbrud, nemlig den tekniske cykelbrille. Jo, den er god nok.

For eksempel iagttog vores udsendte til den nyligt afsluttede modeuge i Milano mangen en flamboyant type, der spankulerede rundt på fortovene iført vilde, regnbuefarvede, delvist uindfattede briller.

Desuden havde mærker som Versace, Prada og MSGM valgt at udstyre deres catwalk-modeller med iøjnefaldende refleksbriller med Kurvand-klare referencer til rytterbriller, briller man må forvente kommer til salg sammen med resten af mærkernes efterårskollektioner.

Gode gamle Oakley har øje for, at der er noget, der rør på sig omkring mærkets kerneydelse. Den californiske fabrikant, der måske mest henvender sig til den midaldrende motionist, har nemlig forsøgt sig med at kaste nettet ud efter forbrugerhavets yngre fisk.

Således har de sponsoreret en artikel på streetwearmediet Highsnobiety med overskriften: ’Oakleys nye solbriller er brillernes svar på den klodsede sneaker’. Det er dristig rebranding og godt set af Oakley, at moden i disse år tømmer raritetskisten for alle beklædningsgenstande, der på et tidspunkt er blevet rubriceret som smagsløse – fra klodsede sneaker til Crocs, vandresko – og, ja, Oakleys egne cykelbriller. 

Det er altid let at sige nu, men set i det lys, var det vel et spørgsmål om tid, før Rolf Sørensen, Vjatjeslav Ekimov og vennerne kom på mode igen. Og ja, de er exceptionelt grimme, de briller. Men vi kunne faktisk godt tænke os et par.

LÆS OGSÅ: 90'erne kalder: De små, hurtige solbriller er tilbage

LÆS OGSÅ: Modedetalje fra Paris: Din habitjakke skal være dobbeltradet

LÆS OGSÅ: Blåstemplet: Årets sommerjakke er alle tiders jakke