Solbrillemærker popper op i stor stil. Særligt ét skiller sig ud lige nu scroll-down

Solbrillemærker popper op i stor stil. Særligt ét skiller sig ud lige nu

Vincent Catani er navnet, og der er ingen grund til at glemme det.

Af Magnus Fuglsang Søgaard
Foto: PR
Mode Euroman

Siden der i slutningen af 1990’erne for alvor kom skub i salget af luksussolbriller har markedet mest af alt været associeret med mærker som Ray-Ban, Oakley, Persol, Oliver Peoples, Chanel, Prada og butikken Sunglass Hut, du sikkert har frekventeret på din ferie en gang eller to.

Udefra har det måske virket broget, men bag det hele står gigantfabrikanten EssilorLuxxotica, der ejer de fire førstnævnte brands samt Sunglass Hut, ligesom de har rettighederne til at producere solbriller for Chanel, Prada og Burberry. Deres værdi ligger på den gode side af 300 milliarder, og virksomheden rimer næsten på monopol.

Men det virker ikke til, at folk med kærlighed for stel og farvede linser giver op af den grund. Nærmest tværtimod.

Herhjemme har vi inden for de seneste håndfulde år set brands som MessyWeekend, A. Kjærbede, Christopher Cloos, James Ay, Flatlist, Folk & Frame og Kamo International,  knopskyde og give den franskitalienske mastodont kamp til stregen.

Det har været tiltrængt, og vi har da også tidligere tilskyndet til at kigge efter de mindre producenter, når du handler solbriller. Så lad os i forlængelse af den opfordring præsentere det nyeste skud på stammen, når det kommer til uafhængige solbrillemærker.

Vincent Catani er navnet, som er opkaldt efter manden bag af samme navn … Vincent Catani, 27, fra Helsinki i Finland. 

Solbrillerne er håndlavede i byen Sabae i Fukui, Japan, og forhandles i butikker som Grocery og Studio Stars, ligesom også ikoniske Holly Golightly havde Vincent Catani på hylderne, indtil de lukkede deres fysiske butik tidligere i år.

Vi har talt med den finske solbrilledesigner om de ting, du skal være opmærksom på, når du køber solbriller, Anna Wintour, og hvorfor der dukker så mange brands op hele tiden.

Først og fremmest: Hvorfor besluttede du dig for at lave solbriller?
”Min interesse stammer fra min far, som havde en enorm samling af unikke solbriller. Som barn var jeg meget inspireret af forskellige karakterer, og de havde alle sammen det til fælles, at de altid bar solbriller. Siden da har jeg forsøgt at inkorporere solbriller i min stil, og efterhånden som min personlige stil har udviklet sig, er min interesse for solbriller og for at finde mærker med godt design også vokset. Jeg tror på, at solbriller besidder kraften til både at fremhæve din autentiske karakter og understrege karakteristiske træk i en persons look. På en måde giver de dig muligheden for at træde ind i mange versioner af dig selv.”

Hvornår begyndte du selv at kaste dig over solbrilledesign?
”Jeg begyndte at tegne solbriller, da jeg var 18. På det tidspunkt havde jeg svært ved at finde solbriller, som jeg ikke havde set før – og som var cool. Efter flere måneder med skitsering havde jeg nogle frames i min notesbog, som jeg egentlig stadigvæk drømmer om at få gjort til virkelighed.

Jeg flyttede til København i 2018 for at færdiggøre min uddannelse, men efter jeg blev færdiguddannet, var jeg i en fase af mit liv, hvor jeg prøvede at beslutte mig for, hvad jeg ville med mit liv og alt det andet identitets-lort, man gennemgår i midten af 20'erne. Jeg besluttede at følge min passion for briller og tage de første skridt til at bygge mit brand og lave den første kollektion. At flytte fra Helsinki til København er det bedste, jeg nogensinde har gjort, for København passer mig virkelig godt. Der er gode og venlige mennesker fra hele verden, som er drevne og viser støtte til hinanden med en inspirerende sans for stil.”

Vincent Catani.

Misforstå mig ikke: Solbriller kan udefra virke som en ret ’let’ måde at starte en forretning på. Eller der dukker i hvert fald mange mærker op hele tiden. Hvad tror du er grunden til det?
”Det korte svar er, at det er et style statement, som er i vækst. Så efterspørgslen er der. Derudover gør teknologien det ekstremt nemt at producere effektivt, så det skalerbare udbud er der også.

Selvfølgelig kan det virke nemt – det kan de fleste virksomheder. Men det er en helt anden sag at skabe et stærkt, langtidsholdbart brand med produkter, der bliver essentielle for nogen. Især hvis du vil gøre det på en måde, hvor du træffer ansvarlige valg i forhold til produktionen, forbliver tro mod din vision og brand-DNA, samtidig med at du ikke lader dig påvirke af kortsigtede trends og hypes.”

Hvad er din egen tilgang til solbrilledesign?
”Mange af mine stel, der er designet til at være klassiske og tidløse. Det er målet, at de aldrig skal gå af mode. Jeg elsker idéen om, at man kan have et par solbriller for resten af livet, hvis man blot passer på og vedligeholder dem. Jeg har fx stadig det meste af min fars samling, og de er alle i god stand selv efter 30 år. Så grundlæggende tror jeg på at købe mindre, men bedre. Vi er nødt til at værdsætte de ting, vi har, sænke forbruget og fokusere mere på detaljerne, hvis man vil forblive unik. Vi har ikke brug for flere ting, vi har brug for et formål med de ting, vi har. Solbriller giver mig mulighed for at støtte denne tankegang.”

Hvor tror du, den tankegang kommer fra?
”Japan, hvor jeg får lavet mine solbriller, er helt klart en stor inspiration. Da jeg havde brugt mange måneder på research af materialer, leverandører, produktioner og al logistikken bag at skabe et par solbriller, begyndte jeg at se flere og flere japanske mærker lave skøre og nye ting på solbrilleområdet. Det håndværksmæssige niveau, de lægger for dagen, når de laver et par solbriller, viser for mig stoltheden over deres arbejde. Det er, som om de giver produktet et formål fra starten, og det inspirerede mig virkelig til at skabe mine egne kollektioner ud fra de samme principper: Lav designs med kvalitet og funktion. Forhåbentlig vil alle se og værdsætte det.”

Hvilken person tror du vil bære dine solbriller bedst?
No race! Anna Wintour.”

Hvad skal man være opmærksom på, når man køber solbriller?
”Gode linser på solbriller gør en kæmpe forskel. 100 procent UV-beskyttelse er et must have. Dårlige linser gør mere skade end gavn. Linser kan udstyres med forskellige lag, fx polariserede lag, antiridse-lag og antidug-lag. Så det er altid en god idé at spørge, hvilken slags linser der er monteret på stellet. Derudover er ’Made in Japan’ som regel et kvalitetsstempel, man kan stole på. Og så er målene på stel og dit eget ansigt gode at kende. Til sidst: Sørg for at få dine solbriller tilpasset af en optiker for komfort og holdbarhed.”

Hvilken solbrilletrend tror du vil dominere denne sommer?
”Jeg ved ikke rigtig, hvilken type solbriller der bliver den næste trend. Normalt er det noget, der ikke holder, og det vil jeg gerne holde mig fra. En designer, jeg beundrer og ser op til, er Jacques Marie Mage (solbrilledesigner fra Los Angeles, red.). Jeg ved, at han vil efterlade et stort aftryk og dominere brilleindustrien. Tjek hans ting ud! Det er next level. Andre designere, der er værd at tjekke ud, er Rigards, Matsuda og Masahiromaruyama.”

Se, hvad vi ellers skriver om: Solbriller, Herremode og Stil