BMW X3

Graus anmeldelse af BMW X3 og X2: ”X2 er den mest køreglade af alle små SUV’er, men X3 vinder på pladsen”

BMW X3 er gået fra at være den kedelige lillesøster til at være den moderne lillesøster. Spørgsmålet er, om du skal vælge den eller den endnu mere moderne BMW X2, nu hvor du alligevel er hoppet med på downsizingbølgen?

BMW X3 er en mellemstor SUV fra dengang mellemstor ikke var stort nok i SUV-klassen. Det var det modellen, man nøjedes med, hvis man drømte om en X5, men ikke havde råd. Mindre flot, mindre eksklusiv og på alle måder bare mindre.

Sådan fremstod den i hvert fald i min optik, hvor Audi Q5 omvendt er sluppet rigtig godt fra at være lillesøster til Audi Q7. I dag er tiderne skiftet, og markedet bliver invaderet af helt små og kompakte SUV’er, som får de gamle kæmper til at lige dinosaurer, mens de mellemstore pludselig er mere cool og komplette.

Med tilkomsten af X1 og X2 er X3 blevet voksen – og X5 er tilsvarende blevet et regulært skrummel. Så hvordan står X3 i det nye SUV-marked, og er det den du skal vælge frem for den nye og yngre BMW X2?

For det første er X3 jo også helt ny. Tredje generation kom i slutningen af 2017, og selv om den kun er vokset marginalt i længde og bredde synes den større end sine forgængere. Samtidig fremstår den også renere i linjeføringen.

Første generation var særegen med sine kantede linjer og sin lidt lave køler. Tredje generation er i mine øjne meget pænere, men også konservativ – når man sammenligner med fx lillesøsteren X2. Ikke desto mindre synes jeg, at forsigtigheden klæder bilen, nu, hvor den også er den næststørste i en søskendeflok på fire.

Indvendigt følges den diskrete stil op med et kabinedesign, der ligger helt i tråd med mange andre nye BMW’er. Den har fået indirekte LED-lys under panelerne, og så synes jeg generelt, at BMW har løftet deres finish en smule. Der hersker kort sagt en lækker, maskulin og sporty stemning med gode pladsforhold fra forsæderne over bagsædet og til bagagerummet. Vakler du mellem en X2 og en X3, så er det virkelig her, at X3 tager sine point – den er væsentligt større.

Til gengæld kører X2 faktisk et nøk mere sportsligt takket være sit lave tyngdepunkt og på trods af forhjulstrækket. Ja, det piner en køreglad BMW-tilhænger at indrømme, men til gengæld kan du slå esp’en fra i X3 og køre sidelæns.

En feature jeg havde stor glæde af, da jeg tog nyheden med til et sneklædt svensk fjeld, hvor også terrænegenskaberne kom til deres ret. En forhjulstrukket X2 var aldrig kommet frem – men den fås selvfølgelig også med X-drive, som BMW kalder deres firehjulstræk.

Ville jeg så vælge X2 i stedet for X3? Nej, men jeg ville måske tøve et sekund, før jeg svarede for X2 er den mest køreglade af alle små SUV’er, men X3 vinder på pladsen og såmænd også på designet, fordi jeg godt kan lide at SUV’er har den der ekstra højde – også selv om de ikke er enormt store.

BMW X3 xDrive30d


Motor: 3,0 liter diesel med seks cylindre og dobbelt turbo
Hestekræfter: 265
Moment: 620 Nm v. 2000 omdr.
Tophastighed: 240 km/t
Acceleration: 0-100 km/t på 5,8 sek.
Benzinøkonomi: 17,5 km/l (EU-norm).
Co2-udledning: 149 g/km
Pris: 703.184 kr.
Karakter: 5/6

BMW X2 sDrive201

 

Motor: 2,0 liter diesel med seks cylindre og dobbelt turbo
Hestekræfter: 192
Moment: 280 Nm v. 1350 omdr.
Tophastighed: 227 km/t
Acceleration: 0-100 km/t på 7,7 sek.
Benzinøkonomi: 18,2 km/l (EU-norm).
Co2-udledning: 126 g/km
Pris: 506.680 kr.
Karakter: 4/6

LÆS OGSÅ: Firehjulstrækkeren Range Rover Velar kåret til verdens smukkeste bil

LÆS OGSÅ: Se Jacob Riisings biler gennem karrieren

LÆS OGSÅ: Graus anmeldelse af Panamera Sport Turismo: "Den er med på alt, hvad du byder den"

Se, hvad vi ellers skriver om: Christian Grau og BMW