Metro Cityringen, København

I de sidste syv år har københavnerne været vidne til Cityringens byggerod og har efterhånden vænnet sig til, at Indre By og mange af dens centrale pladser ikke har set ud som sig selv. Men snart bliver den lange ventetid det hele værd.

For til sommer åbner den nye metrostrækning Ciytringen med dens 17 nye stationer og stationsforpladser. Cityringen har form som en cirkel og forbinder de to nuværende linjer M1 og M2 med resten af byen, så man nemmere kan komme til Hovedbanegården, Nørrebro, Vesterbro og Østerbro med offentlig transport.

I begyndelsen af 2020 bliver Cityringen suppleret af Nordhavnslinjen, og i midten af 2024 åbner Sydhavnslinjen.

MARMORKIRKEN.jpg
Marmorkirken. Illustration: Metroselskabet/Cenario

Pandahuset, Københavns Zoo

Til april tager Københavns Zoo imod to nye beboere,  to store pandabjørne fra Kina. Mao Sun og He Xing er deres navne. De får hjem i et helt nyt anlæg, som stjernearkitekten Bjarke Ingels’ tegnestue BIG har stået for. Bygningen ligger, hvor det gamle elefanthus engang stod, og Ingels har ladet sig inspirere af det kinesiske yin og yang tegn og har tegnet Pandahuset uden lige linjer. Alt er buet og skævt.

Pandahuset er blot ét af tre store danske byggeprojekter, som Ingels kan indvie i 2019, og som vi har på denne liste.

Pandahuset.jpg
Illustration: Københavns Zoo / BIG
Pandahus 2.jpg
Illustration: Københavns Zoo / BIG

Køge Nord Station

Køge Nord Station-projektet har modtaget national og international anerkendelse for sit futuristiske design, som er udført af Cobe og Dissing+Weitling med Cowi som rådgivende ingeniør. Eksempelvis var stationen blandt finalisterne til prisen 'Best Futura Project' ved den prestigefyldte MIPIM Awards i 2015.

Byggeriet af Køge Nord Station omfatter en 225 meter lang, slangeformet gangbro, der skal være midtpunkt for motorvej, S-banen og den kommende højhastighedsbane mellem København og Ringsted. Stålrørsstationen ligger på tværs af motorvejen og har vinduer mod nord, så pendlere har udsigt ud over trafiklandskabet i retning mod København og vil måske derfor også fungere som Danmarks længste bænk. Vigtigst af alt skal stationen fremme togtrafikken ved at tilbyde lette skiftemuligheder for alle passagerer, der skifter mellem tog, bil, bus og cykel.

Det forventes, at Køge Nord Station står klar i forbindelse med åbningen af den nye bane København-Ringsted til maj.

koege-8-e1465286086280.jpg
Illustration: COBE, Dissing +Weitling og COWI
Køge Nordstation.jpg
Illustration: COBE, Dissing +Weitling og COWI

AARhus

Boligprojektet 'AARhus', der har Jyllands dyreste lejlighed med en pris på 25 millioner kroner, lader de første beboere flytte ind i 1. halvår af 2019. Bygningen på kajkanten i Aarhus Ø har form som to A'er, er 20 etager, 65 meter højt og indeholder 250 lejligheder. Foruden boligerne vil det nye område byde på et teater, restauranter, badehuse og gallerier, som alle aarhusianere kan nye godt af.

Det er Bjarke Ingels, der har tegnet stregerne til AARhus sammen med Gehl Architects.

Aarhus.jpg
Foto: BIG
AARhus_bugten_1024x550px.jpg
Illustration: BIG

Midtbyens Gymnasium, Viborg

Ligesom i Køge har man bygget en banebro i Viborg, der skaber forbindelse på tværs af jernbane og vej. Banebroen er udformet som et hævet grønt byrum, Hærvejskvarteret, hvilket nedbryder distancen mellem midtby og baneby. Blandt de nye indbyggere i Hærvejskvarteret er Midtbyens Gymnasium, der får plads til 1.100 elever og 130 lærere og samler Viborg Tekniske Gymnasium, Viborg Handelsgymnasium samt House of Technology i Bjerringbro i ét sted.

Byggeriet har haft flere forsinkelser undervejs og skulle have stået færdigt nu her efter nytår, men kan formentligt først byde de nye elever velkommmen til august.

Cubo Arkitekter og landskabstegnestuen Møller og Grønborg har slået stregerne.

Banebro-Gymnasium_Cubo.jpg
Illustration: Cubo

Tårnet, Camp Adventure Haslev

Klatreparken Camp Adventure ved Haslev på Sydsjælland har i forvejen Danmarks længste svævebane, og til foråret åbner de op for et imponerende udsigtstårn, der har fået stor mediebevågenhed i internationale medier, blandt andet i tyske Der Spiegel. Camp Adventure kalder det bare for Tårnet.

Det åbner op i marts, så man kan komme op i det 45 meter høje udsigtstårn, hvor man kan se træerne fra oven og det meste af Sjælland, hvis vejret er til det. Tårnet er designet af arkitektfirmaet Effekt og består af en 600 meter lang indvendig rampe mellem trækronerne, hvilket også giver adgang til folk med kørestole og barnevogne.

Folkene bag projektet forventer, at det vil medføre 100.000 besøgende årligt.

Camp-Adventure-Tarnet_1.jpg
Illustration: EFFEKT Arkietekter / Camp Adventure
Camp-Adventure-Tarnet_4.jpg
Illustration: EFFEKT Arkietekter / Camp Adventure

Nordbro, Nørrebro

Det 100 meter høje studieboligtårn på Borgmestervangen hed ved projektets start Uptown Nørrebro, men har nu skiftet navn til Nordbro.

"Det er en direkte oversættelse af Nørrebro, og navnet hylder dermed en levende bydel, der altid inspirerer resten af byen med sit udsyn, mod og åbenhed," lyder forklaringen på Nordbros hjemmeside.

Højhuset, som Danica Pension har fået Arkitema til at tegne, ligger tæt ved Nørrebro Station og har i alt 510 lejligheder fordelt på de 29 etager. De studerende skal kunne flytte ind i efteråret 2019.

Nordbro.jpg
Illustration: Arkitema Architects
fra-plint3rgb_color_lille.jpg
Illustration: Arkitema Architects

Ressourcerækkerne, Ørestad

Ressourcerækkerne er et bæredygtigt boligbyggeri i Ørestad Syd. Det er blandt andet bygget af genanvendte materialer, toiletterne skyller med regnvand og der vokser grøntsager på taget i de 52 drivhuse med nyttehaver, som er lavet af genbrugt glas. Der er også etableret solceller på taget. Byggeriet er tegnet af Lendager Group og består af 63 lejligheder og 29 rækkehuse. Gårdmiljøet bliver også særdeles grønt.

Ressourcerækkerne-gården.jpg
Illustration: Lendager Group
Resourcerækkene.jpg
Illustration: Lendager Group

Lille Langebro

Lille Langebro skulle have åbnet op for gående og cyklister allerede i sensommeren 2018, men fordi brofagene blev ødelagt i en arbejdsulykke, netop som de skulle transporteres fra Holland til København, blev byggeriet forsinket. Indvielsen er i stedet rykket til efteråret 2019.

Den let buede cykel- og gangbro forbinder Amager med resten af København og skal tilbyde københavnerne en smutvej langs med Langebro, hvor de slipper for trafikmylderet. Forventningen er, at 10.000 ud af Langebros daglige 35.000 cyklister vil gøre brug af den nye bro, når den er færdigbygget.

Lille Langebro.jpg
Illustration: Realdania

Amager Bakke

Nu skulle den være god nok. 2019 bliver efter alt at dømme året, hvor man kan stå på ski ned ad Amagers højeste bygning. Amager Bakke var ligesom Lille Langebro også på vores liste over spektakulære danske bygninger sidste år, men kort for jul var en udvalgt skare indenfor dansk skisport inviteret til Amager Bakke for at teste den nederste del af bakken, en strækning på 250 meter. Hele bakken er 450 meter lang.

Ifølge planen åbner man op for den korte strækning allerede i uge 7 for skientusiaster, mens hele skipisten står klar i starten af april.

Det er Bjarke Ingels' arkitektfirma BIG, der står bag den 85 meter høje bygning.

Skibakke på Amager.jpg
Illustration: BIG

 

amager_bakke_EfW-2017033101423961.jpg
Illustration: BIG