Først og fremmest skal jeg lige høre, hvad er den fedeste bil nogensinde?

”Porsche 911. Det er ikke den bedste bil i verden, men der er bare noget over den. Den er udkommet siden 1963, og det alene siger noget om dens berettigelse. For mig er Porsche Carrera 32 den ultimative bil, som kom i start-80’erne, men jeg kan lide alle årgange.”

Du har opdateret din bestseller ’Mænd og biler’. Hvad det er for en bog?
”Kort fortalt er der et kapitel for hvert bilmærke. Den første version udkom i 2009, og der er fandeme sket meget siden. Dengang var den eneste funktionelle elbil en Tesla Roadster. I dag er der heldigvis et større udvalg af anvendelige elbiler. Bogen handler samtidig om identiteter. En bil siger noget om, hvem du er, og det går jeg ned i mærke for mærke.”

Er de betragtninger baseret på data eller mavefornemmelse?
”A bit of both. Jeg læner mig op ad en stor undersøgelse, der hedder Autoindeks, hvor man spørger tusind bilejere om tusind ting – både om biler og politisk overbevisning og alt muligt mærkeligt. Det sjove er, at mine betragtninger ofte holder stik. BMW-ejere er dem, der bliver allermest irriterede, når folk kører langsomt. Det irriterer ikke en Skoda-ejer. Og det siger jo noget om et menneske på alle mulige planer.”

grau2.jpg

Jeg kører Suzuki Swift. Hvad siger det om mig?
”Suzuki er normalt et lavprismærke for folk, der bare vil fra a til b uden noget pis. Men lige præcis med Swift er der et par gram forfængelighed. Der findes jo klubber for folk, der kører Swift, og nogle af de medlemmer har virkelig stylet den med zebrastriber og hvad-ved-jeg.”

Hvad kører du selv?
”Jeg kører i føromtalte Porsche 911 fra 2007, og så har jeg et par klassiske biler. Men jeg har også kørt en VW Up i en periode. Jeg veksler mellem ultra fornuftige biler og decideret ufornuftige biler.”

Er der noget specifikt, du gerne vil sige til mænd om biler?
”Ja. Jeg vil gerne sige, at man ikke skal hænge sin maskulinitet på sin bil. Selv om biler siger meget om os som typer, så bliver man ikke mere mand af at have en bestemt type bil. Det tåbeligste, man kan gøre, er at udgive sig for at være noget, man ikke er. Hellere en afklaret mand i en Berlingo end en skinger selvbedrager i en sportsvogn.”

Snart kan du formodentlig også helt slippe for at styre den selv. Hvordan ser du på den udvikling?
”Lige nu er vi der, hvor det selvkørende er en gadget. Men i det øjeblik den selv kan køre, og du kan sidde bagi med en telefon i hånden, bliver det noget andet. For nogle mænd vil der være nogle kastrations-temaer i det. En umyndiggørelse. Mange af os kan godt lide at være den, der kan tænde et bål og skifte en pære – og køre bilen. Personligt er jeg ikke bange for at sidde ved siden af, mens kvinden kører, men jeg kommer til at savne at køre bil, og jeg kommer til at blive vanvittig i en forstørret robotplæneklipper, som stopper for gult og aldrig krydser fartgrænsen. På den anden side bliver det fedt, når jeg skal hjem fra et foredrag i Skive, at jeg så bare kan sidde og se Netflix.”

’Mænd og biler’ af Christian Grau er netop udkommet i ny og opdateret version.