Det er blevet en fast tradition for alle fodboldklubber, der gerne vil tjene penge på købelystne fans, at en ny sæson er lig med en ny spillertrøje, som kan sætte gang i merchandise-salget.
Og når det kommer til de helt store klubber, venter tilhængere over hele verden i spænding på at se, hvilken trøje deres idoler trækker over hovedet til den kommende sæson – alt imens internettet flyder med mere eller mindre plausible bud fra folk, der alle påstår, at lige netop de har eksklusiv adgang til at vise den nye spillerdragt før tid.
Det gælder også for FC Barcelona, der netop har løftet sløret for deres kommende spillertrøje til sæsonen 2017-2018, hvor den catalanske storklub skal forsøge at tilbageerobre mesterskabet fra ærkerivalerne Real Madrid. Den jagt indledes naturligvis i et spritnyt sæt fra tøjsponsoren Nike, der har genfortolket klubbens karakteristiske blå og røde farver i en trøje med striber i varierende størrelser.
”At tage det nye Barca-spillersæt på for første gang skaber en blanding af stolthed og optimisme for den kommende sæson. Det både ligner og føles som en moderne sportsuniform,” siger stjerneangriberen Neymar om den nye trøje i en pressemeddelelse.
Den nye Barcelona-hjemmebanedragt er blot den seneste i rækken af nye trøjer, som Nike har kunnet offentliggøre i den forgangne uge. Både de italienske storklubber Inter og AS Roma og den franske hovedstadsklub PSG har i lighed med FC Barcelona fået nye spillertrøjer fra Nike, alle fremstillet af genbrugspolyester fra smeltede plastikflasker. Se nærmere på nye sæt her:
Jeg har kun lært halvdelen af, hvad min far kunne med sine hænder. Og mine børn har lært mindre end halvdelen. De kan ingenting. Jeg tror, det vildeste, de kan, er at binde deres snørebånd. Det, tror jeg, kan være roden til noget af den mistrivsel, vi oplever.