Easy Peacys kogebog, der slet og ret hedder ’Easy Peacy’, er ikke bare en kogebog i klassisk forstand. 

Den er også et øjebliksbillede på et ungt København for de hippe; dem der foretrækker grøntsagsbaseret mad, langbordsmiddage og sommerferier på undseeligt udseende trattoriaer på landet i Italien. Og dem, der følger og deler det hele på sociale medier. Således også for de to kvinder, som står bag Easy Peacy:

”Vi kan ikke kommunikere Easy Peacy ud på andre måder end visuelt. Andre, der laver mad, ville nok ansætte en kok som den første. Jeg ansatte Ida (Ravn, red.) som ansvarlig for det kreative og det visuelle udtryk,” fortæller grundlægger og indehaver Stine Kirkegaard. 

Easy Peacy begyndte som et projekt under corona-nedlukningerne, hvor Stine Kirkegaard hver weekend lavede takeaway til københavnere, der savnede et kulinarisk spark udefra, fordi de ikke måtte gå på restaurant. Hurtigt voksede virksomheden til det, den er i dag.

Blandt vekselbureauer, renserier og rejseselskaber på Vester Farimagsgade ligger Easy Peacy som en livsnerve af velsmag, og den nye kogebog er en milepæl for den voksende virksomheds rejse. En rejse, der udefra set kan syne nøje planlagt, men ligesom med madlavningen mest af alt er skødesløs og tilfældig: 

”Vi har haft en ret naiv tilgang til markedsføringen af os selv,” fortæller Ida Ravn.

”Strategien er blevet lagt fra dag til dag, og der har aldrig været et tidspunkt, hvor vi har tænkt, hvordan vores feed skulle se ud. Mange tænker sikkert, at vi kun laver mad for Instagrams skyld, men det er ofte bare vores egen frokost eller mad, vi laver til events, som vi tager billeder af og deler.” 

I dag kan man ikke længere hente mad hver fredag hos Easy Peacy, som ellers var forretningsgrundlaget i starten. I stedet har de to kvinder ændret fokus, så de nu koncentrerer sig om frokostordninger til virksomheder og catering til events. Og altså en kogebog.

Maden baserer sig stadig på vegetariske retter, fisk og gode råvarer. Og selvom den umiddelbart henvender sig til et yngre segment, kan de mere etablerede også være med.

”Vores kunder spænder ret vidt. Det kan være alt fra mode- eller designvirksomheder i forbindelse med Copenhagen Fashion Week eller 3 Days of Design, men vi også har kunder som Danske Bank, Bain og Deloitte,” fortæller Stine Kirkegaard. 

Easy Peacy lykkes med deres kogebog, fordi den dels er meget håndgribelig med opskrifter på retter, der ikke kræver, at du bruger timer i køkkenet. Dels har den et stort element af inspiration med tonsvis af billeder fra både italienske markeder og restauranter samt fra Easy Peacys egne arrangementer.

Intet er professionelt fotograferet, og du kan godt pakke din maskinpark og dine molekylære ambitioner sammen: Her kommer mad på bordet, som man skal samles om, så livet mellem mennesker kan udfolde sig. Og det er jo det, det hele går ud på. 

’Easy Peacy’ er udkommet på Strandberg Publishing. På euroman.dk kan du læse Stine Kirkegaard og Ida Ravns opskrift på piemontesisk kyllingesalat.